Přihlášení
Zapomenuté heslo
Česko – Prakticky všechny dispečinky krajských záchranek, napříč republikou se denně setkávají ze zneužíváním tísňových linek. Buď to jsou to děti, které to považují za jakou si formu zábavy nebo a o to je to horší i dospělí lidé. Bohužel si nikdo z nich neuvědomuje skutečnost, že „zneužitá“ posádku záchranářů může v danou chvíli chybět někde jinde a následky mohou být fatální.
Jedná se o výjezdy k pacientům, kteří přivolané posádce na místě sdělí, že si ke svému lékaři nedošli, neboť to „nestihli“ a proto to řeší například, až ve večerních hodinách přivoláním záchranné služby nebo volají záchrannou službu obecně na stavy, které by vůbec záchranná služba řešit neměla. Jedná se buď to, o chronické, dlouhotrvající obtíže, nikoliv stavy pacienta ohrožující přímo na životě nebo jiné zdravotní stavy, které by zcela jistě vydrželi do následujícího dne k návštěvě obvodního lékaře a podobně.
Nejsou to ale „jen“ marné – zneužité výjezdy, ale také takzvaně neadekvátní,
které záchranné službě (záchranářům) prakticky vůbec nepřísluší řešit.
Velmi smutná realita!
Záchranáři zaznamenali i takové výjezdy v nejmenovaném regionu, kdy pán chtěl napsat recept nebo paní svědilo oko! Samozřejmě tito lidé v drtivé většině nahlásí do telefonu na tísňovou linku úplně jiné zdravotní potíže než-li, které mají ve skutečnosti, a jsou si toho velmi dobře vědomi. Dokonce podle informací naší redakce v opět nejmenovaném regionu bylo rádoby pacientkou sděleno zasahujícím zdravotníkům, že si záchranku přivolala úmyslně, neboť u lékaře by musela čekat v čekárně a když ji do zdravotnického zařízení dopraví záchranka, jde okamžitě na řadu!!
Nejhorší na celé věci je dle názoru naší reakce skutečnost, že ústavní činitelé a především pojišťovny, které by toto měli řešit nijak neřeší a v podstatě tento dlouho trvající celorepublikový problém přehlížejí, jako by se nic nedělo!
K tomuto problému se vyjádřila, ve svém článku také krajská záchranná služba v Plzni,
která jej uveřejnila na svých oficiálních webových stránkách. Autorem textu je Vítězslav Sladký.
Naše redakce jej bude citovat v plném znění viz níže.
ZNEUŽIVATELŮM TÍSŇOVÝCH LINEK HROZÍ TVRDÉ POSTIHY.
Nedávný případ, kdy byli krajští zdravotničtí záchranáři nucení zablokovat přístup na tísňovou linku 155 muži, který je obtěžoval opakovanými telefonáty, znovu rozvířil diskusi o zneužívání tísňových linek.
Zmíněný volající bombardoval zdravotnické záchranáře zhruba tři dny, a to patrně v opileckém i střízlivém stavu. Vulgárně jim nadával, pouštěl hlasitou hudbu, ale také s nimi chtěl kupříkladu diskutovat o principech kapitalismu nebo jim vnucoval názor, že každý druhý občan je psychopat. Přestože sám potvrdil, že nemá žádný zdravotní problém, hovory záměrně protahoval a když telefonát ukončila operátorka, zavolal znovu.
Podobné případy se občas stanou, ale všeobecně platí,
že zneužívajících a obtěžujících volání v posledních letech zřetelně ubylo.
Lidé si správně uvědomují, že vypátrání a identifikace volajícího je dnes poměrně snadnou záležitostí. Zatímco sankce byly dříve těžko vymahatelné, vše zjednodušil zákon č. 127/2005 Sb. o elektronických komunikacích a novela zákona č. 468/2011 Sb., která nabyla účinnosti od 1. ledna 2012. Tyto právní úpravy umožňují fyzické osobě uložit pokutu za zneužití tísňové linky až do výše 200.000 Kč. V souvislosti se zlomyslným voláním lze hovořit i o trestném činu „Poškození nebo ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení“ dle § 276 trestního zákoníku či trestném činu „Šíření poplašné zprávy“ dle § 357 trestního zákoníku, za něž může být pachateli uložen i nepodmíněný trest odnětí svobody v trvání až pěti let. K těmto extrémním trestům se samozřejmě přistupuje zřídkakdy, ovšem pokuty kolem deseti tisíc korun už řada zneuživatelů zaplatila.
Operátoři musí smyšlené události prověřit.
Pokud se zneužívání opakuje, provozovatel telefonní sítě na žádost operačního střediska IZS přístroj zablokuje. Volajícího už nezachrání ani anonymní SIM karta. Provozovatelé sítí totiž na displeji vidí i výrobní číslo telefonu.
„Když jsem začal v roce 2003 pracovat na tehdejším dispečinku zdravotnické záchranné služby, obtěžujících volání bylo mnohonásobně víc,“ potvrzuje jeden z operátorů zdravotnického operačního střediska ZZSPk Vítězslav Sladký. Volaly děti z telefonních budek, opilci, psychicky narušení lidé i sexuální loudilové. „Pamatuji si na ‚pacienta‘, který telefonoval několikrát týdně snad několik let a dožadoval se u kolegyň popisu jejich ohanbí a úpravy ochlupení. Dalším pravidelným ‚zákazníkem‘ stopětapadesátky byl bezdomovec pohybující se v blízkosti Borského parku, kterého uspokojilo, že na dispečerku vychrlil proud vulgárních nadávek a aniž by čekal na jakoukoli odpověď, okamžitě zavěsil. V současnosti je podobných volání minimum, lidé si spíš vzájemně pletou telefonní čísla tísňových linek nebo se dožadují informací všeobecného charakteru, které ZOS neposkytuje a mnohdy ani nezná,“ dodává Vítězslav Sladký.
Nejzávažnějším případem zlomyslného volání, jsou úmyslná zneužití tísňové linky, kdy dojde k nahlášení smyšlené události a k planým výjezdům složek integrovaného záchranného systému.
V takových případech se vždy předává událost k prošetření Policii ČR.
Zdroj: udalosti112.cz
Sigmund
Buďte první kdo přidá příspěvek k této aktualitě.
Copyright ©