Přihlášení

Zapomenuté heslo

Komora záchranářů zdravotnických záchranných služeb České republiky

Záchranáři v Ostravě pořídili sanitku pro speciální transporty pacientů s VNN

08.08.2016

Záchranáři v Ostravě pořídili sanitku pro speciální transporty pacientů s VNN

 

 

Moravskoslezští záchranáři uvedli do provozu zbrusu nové sanitní vozidlo, určené pro speciální transporty pacientů. Jde o Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI FG.

 

Reportáž ČT ze 4. 8. 16 (stopáž 19,30 až 20,50 min.)

 

 

Od ostatních sanitek se odlišuje poměrně výjimečným uspořádáním a vybavením. Je totiž určen pro zásah u pacientů s vysoce nakažlivými chorobami, stejně jako u nemocných se selháním životních funkcí.

Velmi náročné technické požadavky, které byly na toto vozidlo kladeny, se tak odrazily ve vyšší pořizovací ceně, která dosáhla téměř 5 150 000 korun. Náklady na plně vybavený automobil byly pokryty z příspěvku státu na krizovou připravenost, určený jednotlivým ZZS.

Vozidlo jako první v České republice disponuje zcela oddělenou kabinou řidiče a nástavbou, tedy ambulantním prostorem. Pro možnost komunikace jsou obě části propojeny interkomem, kterým může posádka pracující u pacienta komunikovat s kolegy v kabině.

Speciál obsahuje kombinaci nejmodernějších technologií pro jemnou filtroventilaci kontaminovaného vzduchu přes jednotku, která v nástavbě vytvoří aktivní podtlak a tím velmi výrazně sníží riziko přestupu mikroorganismů mimo vozidlo. Současně je však uvnitř upraveno tak, aby v případě výjezdu k pacientovi s podezřením na vysoce nakažlivou nemoc, bylo rychle připraveno a odstrojeno k co nejsnazší dekontaminaci a desinfekci. Všechny vnitřní prostory, včetně elektrických zásuvek, přístrojů a dalšího vybavení, jsou tedy vybaveny speciálním krytím proti průniku kapalin i prachu.

Ve vozidle je pro převoz rizikových infekčních pacientů speciální nástavba nosítek, která dovoluje vyměnit klasické lůžko za transportní izolační prostředek – tzv. biobox. Ten výrazně posouvá kvalitu a bezpečí zasahujícího personálu i okolí. Na rozdíl od předchozího vybavení se totiž jedná o pevno stěnnou pomůcku, jež eliminuje riziko protržení či poškození.

Vozidlo je v ambulantní části současně vybaveno množstvím přídavné elektroinstalace a měničů napětí (12/230 V), které pomohou realizovat bezpečné transporty pacientů se selháním životních funkcí. Na palubě tak lze převážet například nemocné, vyžadující dočasnou mechanickou podporu krevního oběhu, mimoplicní ventilaci a podobně, protože přístroje, používané v těchto případech, fungují často dlouhodobě pouze na 220V. Každým rokem ZZS MSK realizuje několik takovýchto specializovaných sekundárních transportů.

Nové, speciálně upravené a prostorné vozidlo nejen výrazně zkrátí dobu nezbytnou pro technickou přípravu těchto zásahů, ale zvýší také komfort pacientů i samotného personálu.

Vozidlo bude sídlit na stanici Ostrava-Jih, kde nalezl zázemí i Tým pro specializované činnosti, který sanitku od 1. srpna převzal do provozu. Ostrých zásahů, při nichž bude vozidlo se svým speciálním vybavením využito, je naštěstí v našem kraji jen několik do roka. Přesto na ně záchranáři musejí být plně připraveni. Automobil proto bude zároveň plnit běžnou službu ostrého zásahového prostředku ve standardní posádce rychlé zdravotnické pomoci.

Zdroj: ZZS MSK

 

 

P. S. Otázkou zůstává proč to, když loňské vyjádření prvního náměstka ministra zdravotnictví je takové, že není předpoklad, že by se posádky ZZS s pacientem s VNN mohly setkat. Nebo se něco změnilo a zaměstnanci výjezdových posádek ZZS by tak měli mít nárok na příspěvek za práco ve ztíženém prostředí (tzv. infekční příplatek)?

 

Sigmund

Komentáře k článku
  • Roman Gřegoř Reagovat 09.08.2016
    No jo, kdybychom se spoléhali na vyjádření oficiálních představitelů nejen Ministerstva zdravotnictví, kde bychom byli, že...?! :-))

Copyright © Komora Záchranářů. Všechna práva vyhrazena.