Přihlášení
Zapomenuté heslo
Lidé s pozitivními testy na koronavirus často volají záchrannou službu i v případech, kdy takový výjezd není nutný. Zvýšenou poptávku po hospitalizaci a zajištění odborné péče i u případů bez příznaků či s mírnými symptomy se snaží odfiltrovat dispečink či následně záchranáři na místě. Přesto dochází ke zbytečným výjezdům a sanitky tak mohou chybět například u dopravních nehod a jiných akutních případů.
Na sociálních sítích koluje výzva záchranáře, který apeluje na pozitivně testované, aby zvážili nutnost výjezdů záchranných složek k jejich případům. Podle něj hrozí přetížení zdravotnického systému z důvodu, že sanitky volají i ti lidé, kteří jsou sice pozitivní, ale nevykazují žádné nebo jen lehké příznaky.
„Kdo jsou naši pacienti? 1. Pacient covid +, který naši pomoc opravdu potřebuje. Naštěstí jsou to výjimky. 2. Pacient covid +, minimální příznaky. 3. Pacient covid +, žádné nebo minimální příznaky, dožaduje se hospitalizace, protože v televizi neustále slyší, že na něj nezbude lůžko. 4. Pacient, který má mírně zvýšenou teplotu či lehký kašel, ale i v tomto případě k němu musíme přistupovat, jako potencionální covid +,“ píše záchranář, který na Facebooku vystupuje pod jménem Bořejk da Bubeník.
Stejnou skutečnost potvrzují i další záchranné zdravotnické služby.
„Oproti září se počet ošetřovaných zvedl o 10 procent. Zatímco na jaře se lidé báli zdravotnických institucí kvůli nákaze, v současné době je tomu právě naopak a záchranky často vyjíždějí i k případům, u kterých hospitalizace není nutná. Tím samozřejmě oslabují volnou kapacitu výjezdních vozů,“ řekla Novinkám Petra Effenbergerová, mluvčí Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje.
Výjezdy se snaží centra záchranných zdravotnických služeb regulovat podle závažnosti stavu pacienta i přidružených nemocí. „Při výjezdech ke covid pozitivním pacientům přistupujeme obezřetně. První filtr probíhá již na dispečinku, kde se kvalifikovaný a speciálně zaškolený operátor ujistí na základě speciální metodiky, jestli je výjezd opravdu nutný. V úvahu je brán věk, přidružené nemoci či závažnost symptomů. Druhý filtr pak přichází přímo na místě, kde záchranáři sami zvažují stav covid pozitivního pacienta a jeho nutnost hospitalizace,” řekla Novinkám Jana Poštová, mluvčí Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy.
Pomáhat mají i informační linky, které jsou určeny pro pacienty, kteří si nejsou jistí závažností svého stavu. „Situaci ohledně výjezdů vyhodnocujeme na základě symptomů, které prověřuje školený dispečer. Z důvodů odlehčení linky 155 máme navíc nezpoplatněnou informační linku, na kterou odkazujeme pacienty, kteří vyžadují informace nebo se potřebují ujistit o svém zdravotním stavu,“ upřesnila Effenbergerová.
Situaci výjezdů komplikuje i bezohlednost pacientů. Ti často nerespektují odmítnutí příjezdu sanitky a nechávají linku obsazenou.
Samotný výjezd navíc doprovází důkladná a časově náročná hygienická opatření. Posádky vozidel ZZS (původní slovo sanitáři vyměnila redakce KZ ZZS ČR) musí nosit speciální ochranné obleky, respirátory i brýle a samotný vůz je po každém výjezdu důkladně dezinfikovaný a zbaven potenciálně kontaminovaného materiálu.
„Pacienti navíc často při příjezdu záchranných složek nedodržují základní principy ochrany před nákazou a nenosí roušky, stejně tak ani jejich rodinní příslušníci,“ upozornila Effenbergerová.
Sanitka je proto schopná vyjet k novému případu až po celém procesu sterilizace, který zabere třicet minut až hodinu.
Zdroj: novinky.cz
Sigmund
Buďte první kdo přidá příspěvek k této aktualitě.
Copyright ©