Přihlášení
Zapomenuté heslo
Mnoho let byla požadována aktualizace zastaralého kvalifikačního standardu, který by odpovídal potřebám současnosti a blízké budoucnosti. Bohužel rychlost přípravy a potřeba jeho rychlého vydání naprosto potlačila kvalitu a nebyly při jeho tvorbě přijaty návrhy a připomínky nejen odborníků z praxe, ale ani vzdělavatelů. Proto se KZ ZZS ČR od schváleného materiálu distancuje.
Komora záchranářů ZZS ČR byla v měsíci červnu 2018 oslovena ze strany MZ ČR, aby zpracovala připomínky k úpravě kvalifikačního standardu (KS) Zdravotnický záchranář (ZZ) pro studijní /vzdělávací program v oboru zdravotnický záchranář (Vyhláška č. 39/2005 Sb. kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání).
Tento KS podrobně specifikuje minimální požadavky na bakalářský studijní program. Ministerstvo zdravotnictví společně s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy doporučuje vysokým školám pro získání souhlasu Ministerstva zdravotnictví podle zákona o vysokých školách (Zákon č. 111/1998 Sb.), se tímto kvalifikačním standardem při přípravě studijního programu řídit.
Bylo pro nás velkou ctí a závazkem zodpovědně a věcně vypracovat připomínky k tomuto KS. S respektem k autonomii vysokých škol jsme připravili návrhy 33 změn. Návrhy vychází z odborné praxe výkonu povolání ZZ a z praktické realizace forem celoživotního vzdělávání (specializační a kvalifikační vzdělávání, certifikované kurzy, inovační kurzy, povinné vzdělávání apod.), s kterými máme na ZZS velké a dlouholeté zkušenosti. Navrhované změny vychází dále z legislativních norem (Zákon č. 239/2000 Sb., Zákon č. 240/2000 Sb., Zákon č. 372/2011 Sb., Zákon č. 374/2011 Sb., Vyhláška č. 240/2012 Sb., Vyhláška č. 55/2011 Sb. a další). Předpokládáme, že byly s připomínkami osloveny i další profesní a vzdělávací instituce a organizace, které stejně jako KZ ZZS ČR vznesly do připravovaného materiálu své odborné připomínky.
Kvalifikační standard vydaný MZ ČR bohužel obsahově, odborně a metodicky nereflektuje některé činnosti a povinnosti kladené zákonnými normami na ZZ. Obáváme se, že tyto minimální požadavky KS připraví ZZ do praxe nedostatečně. Domníváme se také, že odborníci z praxe mohou k této problematice zaujmout odborná a kvalitní doporučení, a že "rozhodnutí od stolu", se nám všem brzy může vrátit. My budeme s absolventy na ZZS pracovat a jednou budeme i sami jejich pacienty.
Výsledný KS byl na webových stránkách MZČR publikován dne 06. 12. 2018 a bohužel kromě několika formálních připomínek nebyla přijata žádná námi navrhovaná odborná připomínka.
Velmi nás mrzí, že jsme zpětně neobdrželi stanovisko týkající se přijetí, či nepřijetí našich návrhů a připomínek, ani žádné odůvodnění, jak bývalo při předchozích připomínkových řízeních dobrým zvykem. Rovněž nám chyběla odborná diskuse nad podanými návrhy při vypořádávání připomínek a návrhů. Tento kvalifikační standard v příštích mnoha letech zásadně ovlivní obsah a kvalitu vzdělávacího programu, respektive připravenost našich budoucích kolegů zvládat svůj výkon povolání v PNP kvalitně a bezpečně. ZZS tak budou muset opět dlouhá léta narovnávat a doplňovat chybějící odborné nedostatky v přípravě ZZ.
Níže si můžete přečíst některé z navrhovaných změn a případně posoudit jejich relevantnost či odbornou kvalitu a porovnat je se schváleným kvalifikačním standardem. Pro účely sdělení několik návrhů formálních změn neuvádíme a text jsme upravili do přehledné tabulky. Komora záchranářů ZZS ČR je dále připravena spolupracovat a o svých návrzích racionálně jednat.
Připomínky ke kvalifikačnímu standardu přípravy na výkon zdravotnického povolání zdravotnický záchranář |
|
Komora záchranářů ZZS ČR |
|
Doplnit do poslední věty (vyznačeno tučně): "Název studijního programu/oboru vzdělávání: Za praktické vyučování se s odkazem na ustanovení §3 odst. 5 a §17odst. 3 písm. b)vyhlášky č. 39/2005 Sb. pro účely i tohoto kvalifikačního standardu považuje nejenom ta část výuky, která probíhá ve zdravotnickém zařízení poskytujících zdravotní péči, ale i výuka na pracovištích škol nebo školských zařízeních určených pro praktické vyučování, pokud odpovídá náplni příslušného oboru a disponuje adekvátním věcným a technickým vybavením a zázemím pro praktickou výuku." |
Nereflektováno |
Změnit v kapitole I. Cíle studia studijního programu, změnit odstavec 1. (Vyhláška 55/2011 Sb. § 17): "Cíle týkající se vzdělání a získání profesní kvalifikace k činnostem v rámci přednemocniční neodkladné péče, včetně letecké výjezdové skupiny, a dále při poskytování akutní lůžkové péče intenzivní, včetně péče na urgentním příjmu specifickou ošetřovatelskou péči v oboru zdravotnické záchranářství" |
Nereflektováno |
Změnit v kapitole I. Cíle studia studijního programu, změnit odstavec 2.(Zákon č. 372/2011 Sb. § 34, Zákon č. 374/2011 Sb., § 18 a Zákon č. 372/2011 Sb., §29 odst. (2): Cíle směřující k získání znalosti právních předpisů v oblasti poskytování zdravotních služeb a zdravotní péče v České republice a se zaměřením např. na poskytování zdravotních služeb se souhlasem a oprávněním a povinnostmi členů výjezdových skupin. |
Nereflektováno |
V kapitole II. Cíle studia studijního programu, změnit odstavec 1. (Vyhláška 55/2011 Sb. § 17): Cíle týkající se činností v rámci přednemocniční neodkladné péče, včetně letecké výjezdové skupiny, a dále při poskytování akutní lůžkové péče intenzivní, včetně péče na urgentním příjmu specifickou ošetřovatelskou péči. v oboru zdravotnické záchranářství. |
Nereflektováno |
Doplnit do kapitoly II. Cíle studia studijního programu v odstavci 1. další body (1.7. a 1.8.), které jsou pro výkon profese klíčové. Zdravotničtí záchranáři se úzce podílejí na operačním řízení PNP, na operačních střediscích vedou týmy operátorů, podílejí se na vědecko-výzkumné činnosti. V rámci krizového řízení řeší ve vedoucích funkcích likvidaci těchto událostí, plánují a realizují cvičení a metodická zaměstnání. |
Nereflektováno |
Doplnit do kapitoly II. Cíle studia studijního programu v odstavci 1.bod: |
Nereflektováno |
Změna bodu 2.5. v odstavci 2. Cíle týkající se rozvoje profese na text: Absolvent/ka je schopen/schopna pracovat se specifickými informačními systémy, radiofonickými a komunikačními systémy používanými v přednemocniční neodkladné péči. |
Nereflektováno |
Doplnit do odstavce 2. Cíle týkající se rozvoje profese bod: |
Nereflektováno |
Změna věty (druhá věta) v kapitole III. Profil absolventa studijního programu (dle Zákona č. 374/2011 Sb.§ 2) na: Zdravotnický záchranář musí umět samostatně řešit úkoly v souvislosti s poskytování specifické ošetřovatelské péče, diagnostické a léčebné péče a přednemocniční neodkladné péče osobám se závažným postižením zdraví nebo v přímém ohrožení života. |
Nereflektováno |
Doplnit odstavce v kapitole III. Profil absolventa studijního programu v odstavci 1. Autonomní kompetence zdravotnických záchranářů doplnit body: |
Nereflektováno |
Doplnit odstavce v kapitole III. Profil absolventa studijního programu v odstavci 1. Autonomní kompetence zdravotnických záchranářů doplnit bod: Komentář: klíčové činnosti a výkony dle č. 55/2011 Sb. §17, provádí ZZ bez odborného dohledu, na základě indikace lékaře, proto by měl být k těmto činnostem připraven. |
Nereflektováno |
Změna minimálního počtu hodin předmětu Urgentní medicína z 45 na 150 hodin v tabulce Povinné oborové předměty – kategorie A |
reflektováno částečně, zvýšeno ze 45 na 70 |
Přidání nového předmětu KRIZOVÉ ŘÍZENÍ A CBRNE v tabulce Povinné oborové předměty – kategorie A |
Nereflektováno |
Změna minimálního počtu hodin u předmětu Operační řízení přednemocniční neodkladné péče z 30 na 80 hodin v tabulce Povinné oborové předměty – kategorie A |
Nereflektováno a sníženo ze 30 na 25 |
Změna minimálního počtu hodin u předmětu KOMUNIKACE z 15 na 40 hodin v tabulce Povinné základní předměty – kategorie A |
Částečně reflektováno a zvýšeno z 15 na 30 |
Změna v Odborné ošetřovatelská praxi, v Doporučených pracovištích pro odbornou praxi na: |
Reflektováno částečně, přidáno Gynekologicko porodnické oddělení |
Změnit anotaci předmětu Urgentní medicína v kapitole Povinné oborové předměty – kategorie A |
Nereflektováno |
Doplnit předmět Krizové řízení a CBRNE a jeho anotaci v kapitole Povinné oborové předměty – kategorie A |
Nereflektováno |
Doplnit předmět ŘIDIČSKÉ A NAVIGAČNÍ SCHOPNOSTI a anotaci v kapitole Povinné oborové předměty – kategorie A |
Nereflektováno |
Změnit anotaci předmětu INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM v kapitole Povinné oborové předměty – kategorie A |
Reflektováno částečně |
Změnit anotaci předmětu OPERAČNÍ ŘÍZENÍ PŘEDNEMOCNIČNÍ NEODKLADNÉ PÉČE v kapitole Povinné oborové předměty – kategorie A |
Reflektováno částečně |
Vypustit předmět LÉČEBNĚ REHABILITAČNÍ PÉČE v kapitole Povinné oborové předměty – kategorie A |
Nereflektováno |
Změna v kapitole Povinné základní předměty– kategorie A Poznámka: v příloze byl dodán návrh konkrétních výstupních kompetencí! |
Nereflektováno |
Doplnit anotaci předmětu KOMUNIKACE v kapitole Povinné oborové předměty – kategorie A |
Nereflektováno |
Změna textu Obsahu kvalifikačního standardu v Příloze č. 1 §17, odst.3, písm. a) bod 2. v požadavku vyhlášky Poskytování PNP při mimořádných událostech a krizových stavech na: Krizové řízení a CBRNE, Urgentní medicína, První pomoc |
Nereflektováno |
Vedení KZ ZZS ČR
Copyright ©