Přihlášení

Zapomenuté heslo

Komora záchranářů zdravotnických záchranných služeb České republiky

Sanitky jsou lékařovou vášní: Ředitel ZZS KHK sestavil neskutečnou sbírku!

02.05.2017

Sanitky jsou lékařovou vášní: Ředitel ZZS KHK sestavil neskutečnou sbírku!

 

 

 

Když potkáte v okolí Hradce Králové starou sanitku, nejspíš ji řídí sám šéf tamní záchranky Jiří Mašek. Veterány jsou totiž jeho vášní a řadu z nich ještě zažil v lékařské službě.

 

Auta sbírám od mládí a loučím se s nimi jen velmi nerad, protože mám ke každému vztah. To říká doktor Jiří Mašek, když nás provází svou obsáhlou sbírkou veteránů. Stodola a přilehlý kravín na kraji Hradce Králové jsou jich plné doslova po střechu. Na půdě přilehlého stavení už se totiž rodí expozice motorek. Ředitel královéhradecké zdravotnické záchranné služby by tady jednou rád otevřel muzeum pro veřejnost. Zatím zde vítá kamarády a další zájemce, kteří dorazí na zavolání.

K vidění je skutečně mnohé: pro laiky nejvíc originální filmová Škoda 1201 (1960) ze seriálu Sanitka. Jezdil v ní přímo Jaromír Hanzlík, a pokud si dobře vzpomínáte, snad právě na její okno se montovala sklenice s infúzí. Roky byla v držení pardubického sběratele, po jehož smrti se ji podařilo doktoru Maškovi koupit.

Zajímavostí pro fajnšmekry pak je lékařský náklaďák Praga RN z roku 1953 v bílé barvě, který má dodnes původní žluté značky! „Když se předloni zachraňovala vozidla uložená roky v depozitu před zrušením, vzal jsem si den dovolené a vyrazil na úřad až do Příbrami,“ ukazuje doktor Mašek svou pýchu.

V sálu plném majáků vidíme rovněž nepříliš staré sanitní kousky. „Jakmile se dojezdí, vyprodávají se za symbolické peníze. Nikdo je ale většinou nechce, jsou hodně opotřebené. A pokud mají navíc hladový benzinový motor, nikdo o ně nejeví zájem. Zachraňujeme je tak jako členové spolku Pán-sanitek ze šrotu,“ dívá se Jiří Mašek na vystavené vozy. Mimochodem z výkupu železa pořídil jako zajímavost třeba safari bus ze Dvora Králové. „Baví mě unikátní vozidla, která se vyrobila v pár exemplářích,“ uvádí při pohledu na sanitní cadillac ze Švýcarska. Vznikl na základě nejvzácnějšího modelu z roku 1959 a pouze ve čtyřech exemplářích – kusové přestavby jsou právě pro sanitky typické. Tento ve východočeské stodole je prý posledním dochovaným na světě. „Asi se o něm neví,“ krčí lékař rameny na dotaz, nakolik si ho znalci amerických korábů cení.

Hned ale vysvětluje, že sice má ve sbírce uložené úspory, ale schválně nepořizuje drahá auta. A třeba vysněná Tatra 87 je nad jeho rozpočet. „Kupuji lacinější kusy za pár desítek tisíc a snažím se je zušlechtit. Když se rozhodnu něco nedodělat, dám to raději pryč a dovezu něco jiného, co lépe zapadne do sbírky,“ říká s tím, že až na pár výjimek jsou všechna vozidla plně funkční a s platnými veteránskými značkami.

Znamená to pochopitelně spoustu práce s udržováním a pravidelným projížděním – mnohé kousky tak půjčuje kamarádům na veteránské soutěže, aby vozy zbytečné nestály v garáži. Mimochodem na důkaz dobrých vztahů mezi sběrateli přidává historku o unikátním žlutém sanitním formanu. Do sbírky ho zapůjčil chirurg MUDr. Somberg, který vůz odkoupil z Mladé Boleslavi. Sám ho pouze po telefonickém rozhovoru nabídl do sbírky, aniž by vůbec kdy doktora Maška viděl. Jde přitom o velkou vzácnost – jediný dochovaný speciál Škoda 788 ze tří vyrobených prototypů. A takových unikátů stojí nedaleko Hradce Králové ukryté desítky.

 

Více informací či případný kontakt pro návštěvu: pansanitek@seznam.cz.

Zdroj + foto: auto.cz

 

Navazující článek Nejstarší české sanitce je 111 let. Podívejte se na nejzajímavější historické sanitní vozy Škoda

Komentáře k článku

Buďte první kdo přidá příspěvek k této aktualitě.

Copyright © Komora Záchranářů. Všechna práva vyhrazena.