Rozhovor s MUDr. Jiřím Maškem, novým ředitelem ZZS KHK
18.05.2011
Záchranář: "Co bylo jen pro Hradec,
je teď pro celý kraj"
Nový ředitel Zdravotnické záchranné služby Královéhradeckého kraje Jiří Mašek usiluje o to, aby kvalitní zdravotní péče byla dostupná pro celý kraj, a to za přijatelných ekonomických nákladů.
Lékař Jiří Mašek nedávno společně se dvěma hasiči převzal cenu televizního pořadu 112 za záchranu paraglidisty zachyceného v drátech elektrického napětí. Donedávna náměstek ředitele Zdravotnické záchranné služby Královéhradeckého kraje se v minulém týdnu stal jejím ředitelem.
Místo zachraňování životů teď na něj čekají hlavně ekonomické záležitosti. "Na záchrance pracuju přes dvacet let a to je kus života.
Považuji ji tak trochu i za své dítě," říkáMašek.
Dokázal byste odhadnout, kolik životů jste zachránil?
To nepočítám. V rámci obranyschopnosti organismu se snažím na některé věci i zapomínat. Těch ošklivých věcí vidíme hodně.
Stává se mi, že se mě kolegové záchranáři ptají, jestli si vzpomínám na nějaký konkrétní případ. Některé si pamatuji už jen mlhavě nebo vůbec, na některé ale nezapomenu nikdy.
Nedávno jste dostal ocenění pořadu 112.
Zase tolik jsem toho neudělal, zásahy kolegů v podvěsu pod vrtulníkem na Liberecku byly mnohem nebezpečnější.
Udržoval jsem paraglidistu při vědomí, aby ho hasiči mohli sundat. Byla to spíš otázka zkušeností a komunikace, než zachraňování.
Diváci nás ale vybrali, tak jim za to děkuji. Jsem pyšný na to, že z pěti ocenění byli tři pro záchranáře z Královéhradeckého kraje.
Budete sloužit jako lékař záchranky dál?
Dosud jsem sloužil poměrně často, ale teď se budu muset víc orientovat na ekonomiku organizace.
Nějaké služby ještě mít budu, ale jejich počet už budu redukovat.
Co vás v nové funkci čeká?
Dlouhodobý úkol je stabilizovat ekonomickou situaci. Nelepší se, ba naopak se dá očekávat nárůst nákladů. Podle memoranda po protestu lékařů mají platy zdravotníků růst i v příštím roce a budeme muset situaci zvládnout. Peníze jsou problémem po celou dobu, co jsem na záchrance.
Jsme zvyklí pracovat s menším rozpočtem, než bychom si představovali. Jeden z mých úkolů je hledat úsporná opatření, abychom s financemi, které máme, vystačili. Jednoduché to nebude. Královéhradecký kraj, který nás zřizuje, ty výdaje zatěžují.
Pokud budeme komunikovat a hledat rezervy společně, domluva je možná. Dokonce nutná, protože záchranka fungovat musí.
Na záchrance se podle výsledků nedávných auditů nehospodařilo dobře a to je i jeden z důvodů, proč váš předchůdce skončil.
Tragicky bych to neviděl. Audit se týkal více oblastí. Potvrdil třeba, že systému rendezvous je v současné ekonomické situaci jediná možnost, jak udržet a případně rozvíjet činnost záchranné služby.
To, co se vyčítá v ekonomické oblasti, si zatím hodnotit netroufám. S ekonomikou organizace se teprve detailněji seznamuji. Dosud jsem se téměř výhradně věnoval organizaci zdravotnické části.
Jaký máte názor na terénní vozy, které záchranka koupila. Byly opravdu zapotřebí?
Jsem fanda automobilů a samozřejmě Touareg je špičkové auto jak pro prostupnost terénem, tak pro bezpečnost toho nejdražšího, co na záchrance máme, a to lékařů a záchranářů. Při dostatku peněz bych plošný nákup chápal, a že jsou v systému dva, špatně není.
Myslím, že další vozy by měly být menší, ovšem s bezpodmínečným zachováním technických požadavků a bezpečnostních parametrů.
Už jste zmínil fungování systému randezvous s menším počtem lékařských posádek. Nehrozí, že se k pacientům lékař nedostane včas?
Lidem by se líbilo, kdyby ve všech sanitkách záchranné služby mohli být lékaři. Nejsem ale přesvědčen, že je to tak pozitivní.
Lékaři jezdí dál, ale vždy jeden lékař v menším autě spolupracuje se třemi posádkami zdravotnických záchranářů na větším území a jezdí k závažnějším případům. Smyslem je, aby u nich byl včas a navázal na péči záchranářů.
Má na to vliv i ekonomika, protože udržet lékaře ve všech posádkách je nemožné, mimo jiné ani na trhu práce nejsou. Zvyšují se mzdy, čemuž fandím a kolegům to přeji.
Jako člen managementu to ale vidím i z druhé strany. Systém randezvous je legitimní, a tak je i popisován v připravovaném zákoně o záchranných službách. Zavádí se v celé republice a v zahraničí už s ním jsou dlouhodobé zkušenosti.
Neobjevil se v kraji nějaký problém po jeho zavedení? Nedostala se lékařská péče k někomu z pacientů?
Na Hořicku a Hradecku systém funguje od začátku roku 2010 a ve zbytku kraje jsou s ním zhruba čtvrtroční zkušenosti. Musím to zaklepat, ale jsem přesvědčen, že funguje dobře. Žádnou závažnější stížnost související s provozem nového systému jsme dosud nezaznamenali.
Když se zaváděl, jednali jsme se starosty ve městech, jichž se to týkalo. Vysvětlovali jsme jim, jak systém funguje. Naší snahou je komunikovat, nechceme něco měnit bez vysvětlení.
Teď je v kraji devět lékařských posádek plus jedna ve vrtulníku, to považuji za dostatečné a o dalším snížení počtu lékařů neuvažujeme.
Čím se v práci řídíte?
Když jsem pracoval v interních oborech, které jsou spíš konzervativní, trochu mi vadilo, že výsledky nejdou tak rychle na svět. Změnu mi nabídla záchranka. Zachraňování mě baví.
Z minulosti mám i erudici v matematice, vztah ke statistice, ekonomickým rozvahám, a tak jsem postupně začal vidět prioritu v organizaci činnosti tak, aby posádky pracovaly racionálněji. V promyšleném systému a rozložení posádek se dá dosahovat lepších výsledků.
Můžete to blíž vysvětlit?
Nestačí jen zachránit jednoho pacienta jedním doktorem. Můj názor je, že když se tomu dá systém, mohou být dobré služby dostupné pro celý kraj. Okres Hradec Králové měl vždy nadstandardně zajištěnu péči tím, že tady byla fakultní nemocnice a špičková pracoviště.
Stejnou péči teď poskytujeme obyvatelům celého kraje. Jde o to, aby se v takzvané zlaté hodině dostala všechna těžká poranění na traumacentrum do fakultní nemocnice, lidé s infarkty na akutní kardiologii, lidé s cévními mozkovými příhodami do specializovaných center a tak dále.
V této logistice došlo k ohromnému posunu. Celý náš kolektiv na záchrance na tom pracoval usilovně a dlouho.
FAKTA
Jiří Mašek
- do roku 1990 pracoval jako lékař internista na klinice nemocí z povolání a na první interní klinice Fakultní nemocnice Hradec Králové
- 1990 - 1999 vedoucí lékař letecké záchranné služby v Hradci
- 2000 - 2003 ředitel okresní záchranné služby v Náchodě
- 2003 - 2011 zdravotnický náměstek ředitele Zdravotnické záchranné služby Královéhradeckého kraje (ZZS KHK)
- 2011 ředitel ZZS KHK