Přihlášení
Zapomenuté heslo
Meziresortní komise vybrala provozovatele šesti základen letecké záchranné služby. Výsledky výběrového řízení měly být ve středu podepsány, podpis se ale přesunul na čtvrtek.
O provozovatelích letecké záchranné služby (LZS) na šesti základnách v Česku rozhodla v pondělí meziresortní výběrová komise. Maximální nepřekročitelná nabídková cena tendru byla stanovena na 1,354 miliardy bez DPH a doba provozování na tři roky plus jeden rok opce. Komise, která hodnotila nabídky dle několika kritérií, se v pondělí podle neoficiálních informací měla dohodnout následovně:
Základny v Libereckém a Královehradeckém kraji bude i nadále provozovat společnost Delta System Air (DSA), která se původně ucházela o provozování všech šesti základen, na něž bylo vypsáno výběrové řízení. Kromě těch, kde létá už nyní – v Ústí nad Labem, Liberci, Hradci Králové a Ostravě, usiluje i o zbývající dvě, kde nyní létá společnost Alfa-Helicopter – v Jihlavě a Olomouci. Na ty však nedosáhla a zůstane jí jen provozování v Libereckém a Královehradeckém kraji.
Další dvě společnosti se hlásily vždy pouze do tendrů na tři základny – slovenská společnost z Popradu Air - Transport Europe (ATE) chtěla Olomouc, Ústí nad Labem a Jihlavu. Rakouská společnost Helikopter Air Transport (HAT) měla zájem o Jihlavu, Olomouc a Ostravu.
Členové výběrové komise dospěli k názoru, že by leteckou záchranku v Ústeckém a Olomouckém kraji měla provozovat slovenská společnosti Air Transport Europe. Ta také podle některých informací nabídla velmi nízké ceny u provozování dvou základen. Zbývající LZS v Jihlavě a Ostravě měla získat rakouská firma Helikopter Air Transport. Ta je podle některých informací napojena na stávajícího provozovatele Alfa-Helicopter, jenž ale s ohledem na podmínky vypsaného tendru ukončila svou činnost. Alfa-Helicopter provozuje nyní LZS v Brně, Českých Budějovicích, Jihlavě a Olomouci.
současný stav rozložení provozovatelů LZS - DSA, Alfa Helicopter, AČR, PČR
Výsledky tendru, pokud budou zveřejněny v této podobě, ale nejspíš povedou k odvolání některého z uchazečů. Místopředseda představenstva DSA Dan Tuček už naznačil, že společnost "bude bojovat až do konce". Pokud by se tedy proti výsledkům výběrového řízení odvolala některá z firem, hrozí, že se nepodaří pravomocně rozhodnout do konce letošního roku a od 1. ledna 2017 nenastoupí na základny noví provozovatelé.
rozložení provozovatelů LZS od ledna 2017
Tendr budí rozpaky
Tendr na provozovatele LZS budí už několik měsíců rozpaky a vášně v řadách provozovatelů, záchranářů, ale i mezi samotnými ministry. Změny podmínek výběrového řízení na provozování LZS odstartovala v zimě přestřelka mezi ministrem zdravotnictví Svatoplukem Němečkem (ČSSD) a vicepremiérem a ministrem financí Andrejem Babišem (ANO), jejímž výsledkem byl spontánní nápad, aby LZS provozoval stát prostřednictvím armády nebo policie.
Když se ale ukázalo, že nemají dostatečné personální ani technické vybavení a služba by byla dražší než od soukromých provozovatelů, tak od návrhu vláda ustoupila. Návrhu navíc nepřispělo ani to, že policisté i vojáci jsou dlouhodobě napadáni, že civilní záchrannou službu provozují v rozporu s předpisy, protože jejich piloti nemají potřebné přezkoušení od Úřadu pro civilní letectví (ÚCL).
Přesto nakonec převezme armáda i policie jednu základnu navíc. Působení armády se rozroste krom Karlovarského a Plzeňského kraje (mají společnou základnu v Plzni) do kraje Jihočeského. Policisté zase kromě Prahy a Středních Čech budou létat na jižní Moravě v Brně. Neshody panovaly také okolo ceny tendru, kdy proti sobě stály dva posudky soudních znalců, které se v ceně lišily téměř o sto procent.
autor: Barbora Silná realizace.info, úpravy a odkazy Sigmund
Související článek: Hejtman Zimola kritizuje za změny v letecké záchranné službě vládu
P.S. Jak to ale nakonec po včerejší další fatální nehodě společnosti ATE na Slovensku dopadne, uvidíme až v následujících dnech a týdnech.
Sigmund
Copyright ©