Přihlášení

Zapomenuté heslo

Komora záchranářů zdravotnických záchranných služeb České republiky

Provozovatelé letecké záchranky od ledna 2017 vybráni

08.09.2016

Provozovatelé letecké záchranky od ledna 2017 vybráni

 

 

Meziresortní komise vybrala provozovatele šesti základen letecké záchranné služby. Výsledky výběrového řízení měly být ve středu podepsány, podpis se ale přesunul na čtvrtek.

 

 

O provozovatelích letecké záchranné služby (LZS) na šesti základnách v Česku rozhodla v pondělí meziresortní výběrová komise. Maximální nepřekročitelná nabídková cena tendru byla stanovena na 1,354 miliardy bez DPH a doba provozování na tři roky plus jeden rok opce. Komise, která hodnotila nabídky dle několika kritérií, se v pondělí podle neoficiálních informací měla dohodnout následovně:

Základny v Libereckém a Královehradeckém kraji bude i nadále provozovat společnost Delta System Air (DSA), která se původně ucházela o provozování všech šesti základen, na něž bylo vypsáno výběrové řízení. Kromě těch, kde létá už nyní – v Ústí nad Labem, Liberci, Hradci Králové a Ostravě, usiluje i o zbývající dvě, kde nyní létá společnost Alfa-Helicopter – v Jihlavě a Olomouci. Na ty však nedosáhla a zůstane jí jen provozování v Libereckém a Královehradeckém kraji.

Další dvě společnosti se hlásily vždy pouze do tendrů na tři základny – slovenská společnost z Popradu Air - Transport Europe (ATE) chtěla Olomouc, Ústí nad Labem a Jihlavu. Rakouská společnost Helikopter Air Transport (HAT) měla zájem o Jihlavu, Olomouc a Ostravu.

Členové výběrové komise dospěli k názoru, že by leteckou záchranku v Ústeckém a Olomouckém kraji měla provozovat slovenská společnosti Air Transport Europe. Ta také podle některých informací nabídla velmi nízké ceny u provozování dvou základen. Zbývající LZS v Jihlavě a Ostravě měla získat rakouská firma Helikopter Air Transport. Ta je podle některých informací napojena na stávajícího provozovatele Alfa-Helicopter, jenž ale s ohledem na podmínky vypsaného tendru ukončila svou činnost. Alfa-Helicopter provozuje nyní LZS v Brně, Českých Budějovicích, Jihlavě a Olomouci.

současný stav rozložení provozovatelů LZS - DSA, Alfa Helicopter, AČR, PČR

Výsledky tendru, pokud budou zveřejněny v této podobě, ale nejspíš povedou k odvolání některého z uchazečů. Místopředseda představenstva DSA Dan Tuček už naznačil, že společnost "bude bojovat až do konce". Pokud by se tedy proti výsledkům výběrového řízení odvolala některá z firem, hrozí, že se nepodaří pravomocně rozhodnout do konce letošního roku a od 1. ledna 2017 nenastoupí na základny noví provozovatelé.

rozložení provozovatelů LZS od ledna 2017

 

Tendr budí rozpaky

Tendr na provozovatele LZS budí už několik měsíců rozpaky a vášně v řadách provozovatelů, záchranářů, ale i mezi samotnými ministry. Změny podmínek výběrového řízení na provozování LZS odstartovala v zimě přestřelka mezi ministrem zdravotnictví Svatoplukem Němečkem (ČSSD) a vicepremiérem a ministrem financí Andrejem Babišem (ANO), jejímž výsledkem byl spontánní nápad, aby LZS provozoval stát prostřednictvím armády nebo policie.

Když se ale ukázalo, že nemají dostatečné personální ani technické vybavení a služba by byla dražší než od soukromých provozovatelů, tak od návrhu vláda ustoupila. Návrhu navíc nepřispělo ani to, že policisté i vojáci jsou dlouhodobě napadáni, že civilní záchrannou službu provozují v rozporu s předpisy, protože jejich piloti nemají potřebné přezkoušení od Úřadu pro civilní letectví (ÚCL).

Přesto nakonec převezme armáda i policie jednu základnu navíc. Působení armády se rozroste krom Karlovarského a Plzeňského kraje (mají společnou základnu v Plzni) do kraje Jihočeského. Policisté zase kromě Prahy a Středních Čech budou létat na jižní Moravě v Brně. Neshody panovaly také okolo ceny tendru, kdy proti sobě stály dva posudky soudních znalců, které se v ceně lišily téměř o sto procent.

autor: Barbora Silná realizace.info, úpravy a odkazy Sigmund

 

Související článek: Hejtman Zimola kritizuje za změny v letecké záchranné službě vládu

 

 

P.S. Jak to ale nakonec po včerejší  další fatální nehodě společnosti ATE na Slovensku dopadne, uvidíme až v následujících dnech a týdnech.

Sigmund

 

 

 

Komentáře k článku
  • jan pulkert Reagovat 17.01.2017
    Závada motoru se na vrtulníku objevila kolem desáté dopoledne během přepravy pacienta na popáleninové centrum brněnské nemocnice. Stroj byl v tu chvíli nad Prostějovem, posádka se proto vrátila a nouzově přistála na olomouckém letišti, musela totiž provést přistání tak jako klasické letadlo.
    „Během transportu pacienta z Drahotuší začaly kontrolky pilotovi signalizovat možnou závadu na motoru, proto se rozhodl pro nouzové přistání. Tam byla díky obrovskému nasazení už připravena sanitka, takže transport mohl pokračovat a jeho doba se nijak výrazně neprodloužila. Pacient nebyl nijak ohrožen na životě,“ nastínil ředitel krajské záchranné služby Petr Hubáček.
    „Provozovatel nyní závadu na vrtulníku odstraňuje. Mluvil jsem s jejich technikem i šéfpilotem a během úterý by to mělo být vyřešeno. Vydal jsem ale nařízení, že dokud nedostaneme záruku bezpečnosti, letecká záchranná služba bude pozastavena. Tuto informaci jsem předal i na ministerstvo zdravotnictví,“ dodal.
    Leteckou záchrannou službu provozuje od začátku ledna slovenská společnost Air Transport Europe (ATE), která vyhrála výběrové řízení ministerstva zdravotnictví. Jeho hlavním kritériem byla cena a čelil silné kritice české společnosti DSA, která v tendru neuspěla.
    Výběrové řízení na olomoucké stanoviště bylo součástí balíku výběrových řízení pro šest krajů, v dalších čtyřech bude leteckou záchranku zajišťovat armáda a policie. Po dvou stanovištích získaly česká firma DSA, slovenská Air Transport Europe a rakouská Helikopter Air Transport. Právě výběrová řízení pro Olomouc, Ústí nad Labem, Jihlavu a Ostravu, v nichž vyhrály obě zahraniční společnosti, DSA napadla a část přezkoumává antimonopolní úřad.
    Tendr pro Ústí nad Labem už dokonce ministerstvo zrušilo a vypíše ho znovu. Jak uvedla ČTK, důvodem byly mimo jiné nejasnosti ohledně technických požadavků na vrtulníky. Podle zadávací dokumentace měly mít stroje „plnou certifikaci v kategorii A“, účastníci tendru si ale tento požadavek vysvětlovali rozdílně. Jeden certifikaci prokázal, druhý ji neměl, ale doložil splnění kvalifikačních požadavků, které této certifikaci odpovídaly. Doloženou certifikaci nemá ani vrtulník, se kterým ATE létá v Olomouckém kraji.
    Hejtman: Letecká záchranka se technicky vrátila do dob založení
    Kromě kritiky výběrového řízení přitom DSA dokonce před časem zpochybnila i bezpečnost techniky vítězného konkurenta.
    Zdroj: http://olomouc.idnes.cz/letecka-zachranna-sluzba-olomouc-nouzove-pristani-vrtulniku-ate-air-transport-europe-grx-/olomouc-zpravy.aspx?c=A170117_124657_olomouc-zpravy_stk nema

Copyright © Komora Záchranářů. Všechna práva vyhrazena.