Přihlášení
Zapomenuté heslo
V České republice čas od času dochází na základě nových hlášení napadání posádek záchranné služby k oživování myšlenky přidělení statutu úřední osoby pro pracovníky výjezdových skupin záchranné služby. Naposledy tuto možnost například zmínili na ČT v Událostech vysílaných 28. 11. 2017.
Informace o zavedení štatútu chránenej osoby na Slovensku naleznete v aktualitě .
Já osobně patřím dlouhodobě k odpůrcům této myšlenky a zastávám názor, že statut úřední osoby před fackou záchranáře neochrání. Už v létě roku 2011, kdy byla snaha statut úřední osoby zakotvit do v té době chystaného zákona o zdravotnické záchranné službě, jsem byl proti tomu.
Snaha dostat takové ustanovení v roce 2011 do chystaného zákona o ZZS se zrodila z návrhů, které už rok před tím do PS PČR zaslal zastánce statutu úřední osoby MUDr. David Rath, který v té době ve funkci Hejtmana SČK v říjnu 2010 podal za Středočeský kraj návrh do PS PČR na začlenění zdravotníků ze ZZS do řad úředních osob. Po zavedení úřední osoby pro záchranáře v tu dobu volal i tehdejší ředitel ZZS LK, pan Bc. Stanislav Mackovík. V březnu 2011 na svém zasedání tento návrh ale poslanci zamítli. Poté se o tom diskutovalo opět na podzim, právě při projednávání vůbec prvního návrhu zákona o ZZS.
V té době, konkrétně 10. července 2011 v pořadu Otázky Václava Moravce, na začátku druhého bloku debaty zazněl z úst pana hejtmana Michala Haška, který byl v té době mimochodem i předsedou Asociace krajů, které záchranky zřizují, že se bude (budou) snažit do zákona o ZZS, který v tu dobu prošel v prvním čtení PS PČR, vložit i ustanovení, aby zdravotníci pracující na ZZS byli úřední osoby (dříve veřejný činitel).
Haškova argumentace proč i zdravotníci ze ZZS by měli být úřední osobou, byla taková, že ZZS je základní složkou IZS, stejně jako Policie České republiky a Hasičský záchranný sbor. To je pravda pravdoucí a lze s ním v tomto tvrzení souhlasit. Proč ale zřizovatelé se stejnou razancí a ve stejné logice nechtěli prosazovat i obdobné sociální zabezpečení, které zmiňované složky IZS už dávno ve svých zákonech ukotvené měly. Tohoto sociálního zabezpečení se zdravotníci ze ZZS dožadovali mimo jiné i v tzv. Kladenské výzvě.
Pravděpodobně to bylo tím, že vložení úřední osoby do zákona zřizovatele nic nestojí a mohou potom zadarmo ukazovat, co vše dobrého pro záchranáře udělali. Zato vložení sociálních výhod, které by pro lidi na záchrankách skutečně znamenalo zlepšení a zrovnoprávnění v rámci složek IZS, už by nějaké koruny stálo, a tak pravděpodobně proto raději nechal pan hejtman a předseda Asociace krajů v jedné osobě tuto otázku bez povšimnutí.
Ale vraťme se zpět do dnešní doby a ke statutu úřední osoby. Nemám bohužel žádné informace, možná by to stálo za dotaz u kolegů ze Slovenska, až vyhodnotí rok trvající štatút chránenej osoby, zdali došlo ke snížení napadání posádek ZZS. Rok je ale asi na seriozní srovnání krátká doba. Nedávno jsem také četl na toto téma zajímavý článek s vyjádřením odborníka na právní problematiku, který nesl příznačný název - Záchranáři, opravdu chcete být úřední osobou? Mince má dvě strany …
Proč jsem přesvědčen, že zavedení institutu úřední osoby mi nikterak nepomůže a nepotřebuji jej? Mimochodem, kdo je úřední osobou stanoví § 127 zákona č. 40/2009 Sb. TZ
Sedmero argumentů:
1) Jedná se pouze o naprosto pasivní ochranu! Nezabrání útoku na záchranáře, ale “pouze“ zvyšuje tresty agresorům viz §§ 323 až 328 TZ
2) Vyšší právní ochrana zdravotníků, nebo chcete-li vyšší tresty za agresi na nich, řeší od 1. 1. 2010 nový TZ a bylo upozorněno v aktualitě ze dne 6.12.2009.
3) Bohužel ani za téměř sedm let co přísnější tresty platí, nedošlo ke snížení počtu útoku na posádky ZZS. A to je asi ten nepádnější argument, že i úřední osoba se v tomto ohledu mine účinkem, protože nepřináší nic jiného, než zpřísnění trestů.
4) Agresoři, kteří posádky ZZS napadají, nebo kteří vyhrožují v telefonech operátorům ZOS v tu chvíli o tom, zda máme, nebo nemáme, vyšší míru právní ochrany přeci vůbec nepřemýšlí. Každý týden jsou přece napadáni policisté a ti tuto pasivní ochranu úřední osoby mají a jak vidno, není jim to nic platné.
5) Obdobu můžeme vidět i v ustanovení § 276 TZ - Poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení, kde jsou tresty pro pachatele také daleko přísnější a přesto například krádeže kabelů na železnici, ale i vykrádání sanitek atd. je téměř na denním pořádku. Těm, kteří tuto trestnou činnost páchají, je to prostě jedno, jestli je u těchto krádeží vyšší trest, než trest za krádež “obyčejnou“.
6) Naopak jsem zjistil, že ve spoustě případů porušení zákona je úřední osoba postihována přísněji než zbytek populace. Takže na jednu stranu mě to před útokem aktivně neochrání a na druhou stranu mi to může pěkně znepříjemnit život. Nic totiž nemá jen jednu stranu, tedy stranu výhod. Každá věc má strany minimálně dvě, na jedné straně výhody a na straně druhé nevýhody, jak ukazuje i zmíněný článek.
7) Využívají soudy přísnější tresty pro pachatele útoků na zdravotníky, jak jim to už sedm let legislativa umožňje? Odpovědět si musí každý sám.
Zdali patříte mezi zastánce nebo odpůrce zavedení statutu úřední osoby pro zdravotnické pracovníky ZZS, můžete vyjádřit hlasováním v anketě na našem webu.
Sigmund
Copyright ©