Přihlášení
Zapomenuté heslo
Výdaje soukromých záchranek a armády
jsou srovnatelné
Výdaje armády na zajištění letecké záchranné služby jsou srovnatelné s tím, co si účtují soukromé služby. S odkazem na údaje od ministerstva obrany o tom informovala Česká televize v souvislosti s kauzou privatizace letecké záchranky.
V kauze provozování letecké záchranné služby je obviněn někdejší ministr zdravotnictví Tomáš Julínek. Policie je přitom přesvědčená, že státní provozovatelé služby ji mohli poskytovat levněji, než je tomu u soukromníků.
Náklady na letovou hodinu armádního vrtulníku jsou podle ČT 130.000 korun. Částka placená soukromým společnostem je 135.000 korun.
"Jsou to veškeré náklady na provoz, na palivo, na náhradní díly, na servis, na platy posádek," řekl televizi k nákladům armády mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek. Když se promítnou do nákladů i odpisy, vyjde letová hodina u armády na 160.000 korun.
Julínek považuje obvinění za absurdní, podal proti němu stížnost. Protikorupční policie jej stíhá kvůli podezření ze zneužívání pravomoci veřejného činitele a porušování povinnosti při správě cizího majetku.
Záchrannou službu provozují od roku 2009 firmy DSA a Alfa Helicopter, které společně vyhrály Julínkův tendr. Podle policie by státní subjekty byly schopny poskytovat služby výrazně levněji, a státu tak přenesením provozu vznikla škoda 792 milionů korun. Firmy to odmítají.
ČTK
Julínek: Nezpůsobil jsem škodu, ale spíš ušetřil
Bývalý ministr zdravotnictví Tomáš Julínek, po němž se dodnes zdravotnickým poplatkům přezdívá "julínkovné", svěřil záchranky soukromým firmám, přestože by podle vyšetřovatelů létaly levněji v řadách policie a armády. Julínek měsíc mlčel a nyní odpověděl na otázky MF DNES.
- Proč reagujete až nyní a nejprve jste komentáře odmítal?
Od těch událostí již uplynulo prakticky pět let. V první chvíli jsem se tedy soustředil na "rekonstrukci" své paměti, abych se nedopouštěl nepřesných výroků. Příprava stížnosti proti obvinění mi pomohla si vše připomenout.
- Mluvíte o tom, že nesmyslná je policií vypočtená škoda. Proč?
Doby čistě státního provozování (vrtulníkové záchranky) se datují před rok 1992. Od té doby se na tom už podíleli i soukromníci. Když jsem v roce 2006 přišel na ministerstvo, poskytovaly soukromé firmy tuto službu na šesti stanovištích z deseti. Smlouva končila a mým úkolem bylo uzavřít novou. Problém byl, že vnitro ani obrana už nechtěly provozovat více než po jedné stanici. Obvinění stojí na tom, že kdybych s nimi vyjednal provoz na všech stanicích, ušetřil by stát zhruba 1,5 miliardy. Policie ani armáda ale nedisponují dostatkem lidí ani techniky k obsluze všech stanic. Nešlo to.
- Zkoumal jste zakázku před podpisem nějak do hloubky?
Rozhodně se nejednalo o rutinní věc. Nešlo jen o přípravu a uzavření smlouvy, ale i o celou řadu diskusí, které jsme vedli s kolegy na vládě. Řadu omylů, které dnes obsahuje obvinění, jsem mnohokrát musel vyvracet už tehdy opozici.
- Věděl jste, že šéf z firmy Alfa Helicopter, která vyhrála zakázku, je sponzor ODS?
Nevěděl a na mé rozhodování by to ani nemohlo mít žádný vliv. Policie mi ostatně neklade za vinu, že bych výběrové řízení jakkoli zmanipuloval. Pouze nechápe, že orientační cenou za tuto službu nemůže být cena, kterou obraně a vnitru dnes platí ministerstvo zdravotnictví. Musí se vyjít z toho, kolik stát platil soukromým firmám v předchozích letech. Oproti této ceně se nám podařilo ušetřit sedm milionů ročně na jedno stanoviště.
- Jste skutečně členem Nadačního fondu Jana Šebka, který vlastní jednu z firem Alfa Helicopter?
Členem jsem se stal osm měsíců po odchodu z vlády. Byl jsem osloven jako známá osobnost, abych zaštítil veřejně prospěšnou činnost. Moje činnost v nadaci je bezplatná.
Mladá fronta Dnes
Jakub Pokorný
Buďte první kdo přidá příspěvek k této aktualitě.
Copyright ©