Přihlášení
Zapomenuté heslo
Na Ukrajinu jsme letěli pro víc
zraněných než do Afghánistánu
Jako lékař velící Letecké záchranné službě v Líních zná Michal Mareček ze záchranářského vrtulníku celé západní Čechy. V posledních dnech 60letý lékař s hodností plukovníka velel dvěma letům z Prahy do ukrajinského Kyjeva pro zraněné.
Sedmadvacátého února startovaly z letiště v Praze-Kbelích směr Kyjev dva letouny v českých barvách. Na jejich palubách byli především lékaři a zdravotní sestry ze základny Letecké záchranné služby v Líních u Plzně.
Tradičně pro nemocné do zahraničí letěl Airbus z vládní letky, který dokážou specialisté upravit za několik hodin z klasického dopravního letounu na létající nemocnici. Airbus do Kyjeva doprovázel ještě armádní letoun Casa. Posádka letěla pro 27 těžce zraněných při demonstracích, kteří se budou léčit v Čechách.
První informace, že personál z Líní poletí pro zraněné do Kyjeva, se objevily v pondělí 24. února. Pak následovala úprava letadel pro převoz pacientů. Ve středu vláda schválila humanitární let a ve čtvrtek letouny startovaly.
"Na palubách bylo dohromady pět lékařů a zdravotních sester, kromě jediného doktora všichni ze základny v Líních. Při prvním letu náš tým posílil traumatolog z Ústřední vojenské nemocnice v Praze," říká Michal Mareček.
Lékaři dopředu tušili, že pacienti se střelnými zraněními budou ve vážném stavu. Specialisté z organizace Člověk v tísni společně s českou ambasádou v Kyjevě tipovali, pro které zraněné bude převoz do České republiky nejvhodnější. Podle toho se upravovala i letadla.
"Dostali jsme písemné seznamy a při čtení těch diagnóz nám začaly nasakovat pupínky už v Čechách. Když jsme přiletěli, pořád jsme doufali, že to nebude úplně pravda. A v Kyjevě nám naskákaly pupínky podruhé, protože to pravda byla," popsal hned po příletu prvních dvou letadel se 27 zraněnými doktor Mareček v rozhovoru pro Českou televizi.
V letadlech část sedadel nahradila lehátka. Do Airbusu se vejdou až čtyři lůžka vybavením srovnatelná s těmi na jednotkách intenzivní péče v klasických nemocnicích včetně ventilace pro řízené dýchání, různých monitorů, kyslíku, osvětlení nebo sortimentu léků k použití. Ve vojenském letounu Casa bylo takové lůžko jedno. Další sedadla nahradila lehátka.
Podobně vybavený Airbus s lékaři z Líní létal například pro těžce zraněné české vojáky do Afghánistánu. "Lety do Afghánistánu a teď na Ukrajinu jsou srovnatelné, protože až na výjimky se vždy jednalo o těžká zranění. Nyní to bylo náročnější na personál v tom, že zraněných z Ukrajiny bylo víc najednou," vysvětlil Michal Mareček.
Při prvním humanitárním letu z Kyjeva přivezli do Prahy 27 těžce zraněných ve věku mezi 16 až 40 roky. Bezodkladné operace potřebné pro zachování života tihle pacienti podstoupili už na Ukrajině, ale u některých se začaly ještě před odletem objevovat komplikace. V nemocnicích v ČR čekají pacienty další operace a dlouhá léčení.
Minulý čtvrtek letěl Marečkův tým z Líní na Ukrajinu ještě jednou. Ale už jen s letounem Casa. Tři lékaři a tři sestry přivezli do českých nemocnic dalších 11 zraněných. Protože převažovala poranění hlavy, posílil je ještě neurochirurg z pražské Ústřední vojenské nemocnice. Všichni pacienti byli ve stabilizovaném stavu.
Pocítil Michal Mareček nějaký rozdíl, když místo obvyklého jednoho letadla pro převoz zraněných letěli na Ukrajinu 27. února hned se dvěma? Po téhle otázce se v tváři vousatého doktora objevuje úsměv. "Že bylo něco trochu jinak, vám dojde, až když přistanete s pacienty, předáte je do nemocnic a prázdná letadla pak stojí na pražském letišti. A že místo jednoho letěla dvě? Naše parta lékařů a zdravotních sester je skutečně sehraná, proč by měl mít někdo z něčeho obavy? To vůbec není tak, že když si Mareček někde zlomí nohu, pro pacienty do zahraničí se neletí. Poletí se pro ně stejně, jen místo Marečka to převezme jiný lékař a dopadne to stejně," říká skromně šéf leteckých záchranářů z Líní.
Dosud lékaři při podobných převozech pacientů používali Airbus z vládní letky. Při převozech z Ukrajiny poprvé použili i letouny Casa a zkušený doktor, který v záchranářských vrtulnících odlétal už stovky hodin, i tyhle nové stroje chválí.
"Casa nás překvapila. Je taková terénnější. Pozitivní zkušeností je i přístup do letadla zadní rampou, snáze se do trupu dostávají pacienti. Když si vše dobře rozvrhnete, můžete do letounu umístit devět, dvanáct, ale i patnáct lehátek. Záleží na tom, jak si vše upravíte, jak rozdělíte pacienty podle závažnosti stavu. Na kratší tratě do tří hodin letu je to docela příjemné letadlo. Airbus je rychlejší, v Case můžete zase převážet více ležících pacientů," zhodnotil nejčerstvější zkušenosti doktor Mareček.
Petr Ježek, Mladá fronta DNES
Zdroj: tribune.cz
Buďte první kdo přidá příspěvek k této aktualitě.
Copyright ©