Někteří spoluobčané si ze záchranky dělají TAXI zdarma a bez čekání
25.05.2012
Volají záchranku, aby ušetřili 90 Kč
Až třetina sanitek míří k banálním případům. Lidé, kteří nechtějí platit poplatek na pohotovosti, se naučili záchranku zneužívat jako bezplatné taxi. "Ve Středočeském kraji je 30 procent zásahů zbytečných," míní např. Petr Mach, mluvčí středočeské záchranky.
Na dispečinku moravskoslezské záchranky zvoní telefon. Operátorka jej zvedá a po několika sekundách posílá k zoufalému volajícímu sanitku. Když záchranáři dorazí na místo, do vozu se jim netlačí těžce zraněný pacient, ale člověk, jehož jediným zdravotním problémem je přisáté klíště. Nesmysl? Naopak.
Záchranáře k banálním zákrokům volá stále více lidí. Kvůli zvýšené teplotě, oděrkám nebo i zmiňovanému klíštěti. "Žádají sanitku s odůvodněním, že nemají k dispozici auto," zlobí se ředitel moravskoslezské záchranky Roman Gřegoř. Akutní případy pak musí čekat.
Takzvaných marných výjezdů přibývá ve všech krajích. Třeba ve středních Čechách takto zbytečně vyjíždějí sanitky ke třetině případů.
"Naprosto se změnil přístup lidí. Místo toho, aby se drobné zranění pokusili ošetřit sami, raději hned volají rychlou," potvrzuje záchranář z České Lípy Karel Janda. Často tak dochází k situaci, že převoz do nemocnice stojí tisíce korun a následné ošetření jen pár stovek.
Zneužívání sanitek narostlo do obřích rozměrů po zavedení devadesáti korunového poplatku za pohotovost. Když přiveze pacienta na ambulanci záchranka, nemusí platit nic. Když přijde po svých nebo ho někdo přiveze, poplatku se nevyhne. "Lidé zjistili, že když svůj stav zdramatizují, je to zdarma," odkrývá myšlení mnohých pacientů Gřegoř. Jeho vozový park se rozrostl za dvacet let na pětinásobek, a přesto záchranáři nestíhají.
Samostatnou skupinou jsou opilci, kteří se nechají vozit z hospody, a chroničtí "zneužívači", kteří sanitku používají jako taxík, jenž je zadarmo odveze do města. Výjezd přijde zhruba na pět tisíc, ale "pacienta" to nic nestojí - výdaje padají na hlavu krajům a pojišťovnám.
Záchranáři přitom nemohou volajícího odmítnout. "Operátor pokaždé podlehne strachu, že by něco prošvihl. I když už toho člověka zná," vysvětluje Janda.
Pomohla by síť praktiků
Úředníci nejprve uvažovali o tom, že by proti zneužívání využili stejného receptu, jaký měl ulehčit lékařským ordinacím - zavést další poplatek. Nakonec od toho upustili. Poplatek by totiž mohl ovlivnit třeba i svědky dopravních nehod, kteří by se zdráhali sanitku zavolat. Politici nevědí, jak situaci řešit. Nikdo totiž pacientovi nedokáže, že svůj strach o zdraví jen předstíral. "Situaci by pomohlo vyřešit posílení dostupnosti primární péče," míní předseda sněmovního zdravotnického výboru Boris Šťastný.
Právě kvalitní síť praktických lékařů ulevuje záchranným službám ve vyspělejších zemích. Sehnat praktika v Německu není problém ani v noci a v Británii sanitky téměř nejezdí. "Vzpomeňte na rakouského Doktora z hor. V Rakousku jsou praktičtí lékaři, kteří mají na své pacienty mobily a jsou stále k zastižení," přirovnává Šťastný. V Česku je zatím síť praktiků slabá, a navíc opouštějí ordinaci často již brzy odpoledne.
Dobrý den,
považujeme za nezbytné zaujmout stanovisko k rozsáhlému článku "Volají záchranku, aby ušetřili 90 Kč", který 22.5.2012 vyšel na titulní straně v deníku Mf Dnes.
V jeho první části je opakovaně citováno i volně uváděno vyjádření ředitele ÚSZS MSK, MUDr. Romana Gřegoře.
Tyto části textu však několika bodech nejsou v souladu s vyjádřením, které naše organizace redaktorovi MF Dnes poskytla.
Záchranná služba se rozhodně ohrazuje zejména proti citacím:
"Lidé zjistili, že když svůj stav zdramatizují, je to zdarma."
a "Jezdíme k takovým událostem, jako je úraz prstu, přisáté klíště, viróza a podobně".
V prvním případě jde zcela o výmysl redakce, jenž navíc neodpovídá realitě. Toto vyjádření ani okolní text v odstavci nejsou součástí vyjádření, poskytnuté ÚSZS MSK.
V druhém se jedná o volnou interpretaci, která je ovšem vydávána za citaci. To, že lidé volají s banálními požadavky v žádném případě neznamená (alespoň v případě MS kraje), že je posádka ZZS automaticky vyslána. Záchranná služba naopak ve svých odpovědích jasně sděluje, že operační středisko filtruje množství požadavků, s nimiž se občané obracejí na tísňovou linku a požadují výjezd ZZS. Zřetelně jsme uvedli, že poměr telefonních hovorů na linkách 155 a skutečných výjezdů k pacientům je v poměru 1:6 až 1:9.
Způsob, kterým je část poskytnutých odpovědí prezentována veřejnosti, vnímáme jako nešťastný a z hlediska práce redakce za neetický.
Text článku nebyl z naší strany autorizován a před jeho vydáním neměla záchranná služba výslednou podobu k dispozici.
Pro srovnání naleznete v příloze k dispozici e-mailovou korespondenci s redaktorem Mf Dnes.
PhDr. Lukáš Humpl
tiskový mluvčí
Komentáře k článku
Buďte první kdo přidá příspěvek k této aktualitě.
Hlavní sponzor
Naši sponzoři
Chcete od nás dostávat nejnovější aktuality na e-mail?