Přihlášení
Zapomenuté heslo
Liberecká záchranka chce nové sanity. V těch současných kvůli nevhodnému pérování pacienti trpí. Během čtyř let nakoupí dvaadvacet aut za 75 milionů korun. Poprvé do jejich výběru promluví i samotní řidiči.
Jsou moderní, vybavené nejlepšími přístroji a některé i lehátky pro transport obézních pacientů. Mají jen jednu nevýhodu. Špatně filtrují nerovnosti na silnici.
„Zadní náprava je odpružená trochu jiným způsobem než přední. Takže na silnici nemusí být ani velké díry, stačí i drobné vlnky a zadní náprava skáče naprosto šíleným způsobem. Pak na tom lehátku pacienti, kteří mají třeba poranění kloubů, nebo zlomeniny, dost trpí,“ popsal jeden z řidičů áchranky, který si přál zůstat v anonymitě.
Pružení je stejné jako u nákladních automobilů. Počítá se zatížením čtyř tun a když je náklad lehčí, zákonitě vůz na silnici skáče. To připouští i záchranář a mluvčí záchranky Michael Georgiev.
„Největší problém je s podvozkem. Jízda není pro pacienty úplně komfortní, otázkou však je, zda jsme vůbec schopni najít takové auto, které to pohodlí nabídne. Zvláště, když musíme počítat s tím, že auta se musí hodit i do vysokohorského terénu. Nemůžeme tu mít stejné sanity, které jezdí třeba po Praze, kde zasahují tak maximálně v lesoparku a sněhu tam napadne pár centimetrů,“ upozornil mluvčí.
Právě nyní chce záchranka nakoupit dalších dvaadvacet nových sanit. A tentokrát už do jejich výběru promluví i samotní řidiči. „Na základě zkušeností z roku 2015, kdy se nakupovala nová auta, jsme nyní považovali za nutné, aby se k vozidlům vyjádřili také řidiči, kteří s nimi budou denně jezdit. Proto jsme s nimi projednali zadávací dokumentaci, což se před těmi dvěma lety neudělalo a řidiči pak sanity dost kritizovali,“ zmínil hejtman Libereckého kraje Martin Půta.
Do výběrového řízení se může přihlásit více značek, není prý napsané jen pro jednu. Nikde tak není dáno, že to bude znovu mercedes, který používá záchranka nyní. U něj řidičům nevyhovuje právě podvozek, jinak jsou s ním prý spokojeni.
„Je dobré, že je to automat, máme pak volnější ruce a můžeme lépe ovládat třeba výstražné zařízení,“ uvedl řidič. I manipulace s pacientem je lepší, než byla v předchozích sanitkách.
„Nosítka jdou posouvat na levou i na pravou stranu, což nám usnadní přístup k pacientovi. Když potřebujeme napíchnout žílu, kterou má lepší na pravé ruce, tak v minulosti jsme na něm museli skoro ležet, abychom se k ní dostali. Teď jen přejdeme na vybranou stranu,“ přiblížil Georgiev.
Některé sanitky jsou navíc vybaveny nosítky XXL pro těžké lidi, které snesou váhu až tří set kilogramů. Obézního pacienta už nemusejí zvedat záchranáři, ale dělá to za ně elektronika.
Peníze na obnovu vozového parku půjdou z rozpočtu záchranky, z odpisu majetku. Současné mercedesy tak budou postupně nahrazovány jinými vozy a stanou se z nich auta v záloze. Takový byl i osud Volkswágenů Transporter T5, předchůdců současného mercedesu.
Podle Půty je reálná životnost těchto aut čtyři roky, za tu dobu se jim počet kilometrů na tachometru vyšplhá na 250 tisíc. „Chceme proto zkrátit i dobu odpisu aut, původně byla desetiletá, teď je šestiletá a podle nás by měla být čtyřletá,“ dodal hejtman.
Autor: Jana Pšeničková
Zdroj: liberec.idnes.cz
Buďte první kdo přidá příspěvek k této aktualitě.
Copyright ©