Přihlášení
Zapomenuté heslo
Po několika letech dohadů se v loňském roce nakonec česká vláda vrátila k tomu, že letecká záchranka poběží v modelu 8+2, tedy že dvě základny bude provozovat stát a osm jich zajistí soukromníci. V říjnu 2019 tak ministerstvo vypsalo nadlimitní veřejnou zakázku na provozovatele vrtulníků pro LZS na osmi základnách pro období 2021 – 2028 a v únoru 2020 byly podepsány smlouvy. Společnost DSA tak bude provozovat vrtulníky na šesti základnách v Ústí nad Labem, Liberci, Hradci Králové, Jihlavě, Brně a v Českých Budějovicích, společnost ATE pak bude mít na starosti vrtulníky na dvou základnách v Ostravě a Olomouci.
„Česká republika tak bude stejně jako doposud disponovat celkem 10 vrtulníky letecké záchranné služby operujícími ve dne, což ve srovnání s ostatním státy Evropy znamená nadprůměrně kvalitní dostupnost této služby (dostupnost LZS do 20 minut je zajištěna pro 95,9 procenta území ČR a 97,1 procenta obyvatel ČR),“ píše se v informaci pro vládu ohledně změn v systému zajištění letecké záchranné služby v ČR od 1. 1. 2021.
Od ledna by zároveň mělo začít fungovat několik novinek. Počet stanovišť s nepřetržitým 24 hodinovým provozem se zvýší z pěti na šest a za tmy se tak bude létat z Prahy, Plzně, Ostravy, Hradce Králové, Českých Budějovic a Brna. Speciální záchranné práce s lanovými technikami budou nově provádět jen vybraná stanoviště v Ústí nad Labem, Hradci Králové, Ostravě a Českých Budějovicích, přičemž budou účelněji využity stávající funkční kapacity ostatních složek IZS, tedy hasičů a Letecké služby PČR – základna Praha.
Zatímco jihočeská a jihomoravská základna nyní přecházejí z ministerstva obrany a ministerstva vnitra na DSV, základnu v Plzni bude mít i nadále na starosti armáda a v Praze vnitro. Dohody o zajišťování letecké záchranné služby a letecké zdravotnické dopravy s ministerstvem obrany a ministerstvem vnitra by měly být podepsány v nejbližší době a budou uzavřeny na dobu neurčitou s možností výpovědi.
„Jelikož dochází ke změně parametrů výše uvedených dohod a v mezidobí došlo k vydání metodického pokynu, dohodly se dotčené resorty na uzavření dohod nových. Jejich parametry, včetně parametrů finančních, jsou již v současné době dojednávány a dohody připraveny k podpisu jednotlivých ministrů. V případě dohody s MO bude MZ nad rámec minulých plateb přispívat i na další náklady letecké zdravotnické dopravy, a to hrazením poplatků (zejména přistávacích), které některá letiště vyžadují,“ stojí v informačním materiálu.
Náklady na leteckou záchranku zajišťovanou armádou činily (dle smlouvy z listopadu 2016) v roce 2019 skoro 62 milionů a na rok 2020 by mělo jít o 60 milionů (konečná částka bude známa až příští rok). Náklady za leteckou záchranku zajišťovanou ministerstvem vnitra (dle smlouvy z prosince 2016) se v roce 2019 vyšplhaly na 46,6 milionu a na rok 2020 by mělo jít o cca 54 milionů.
„Na rok 2021 a roky následující je financování zajištění letecké záchranné služby součástí dojednaných rámců mezi příslušnými ministerstvy a zohledňuje snížení počtu základen a tím vyvolané snížení počtu předpokládaných letových hodin,“ dodává informační zpráva.
-mk-
Zdroj: zdravotnickydenik.cz
Sigmund
Copyright ©