Přihlášení
Zapomenuté heslo
Čtěte také článek z 1. 1. 2017 Dnes se LZS probudila do nové čtyřleté etapy. První soukromý provozovatel LZS ukončil činnost a na 60 % stanovišť si musí zvyknout na nové provozovatele a na 30 % i na jiné vrtulníky.
Z dokumentu je také patrné, že ministerstvo navrhne vládě nevyslyšet prosby z Karlovarského a Zlínského kraje na zřízení nových stanovišť LZS, ale hodlá tato území zajistit přeshraniční spoluprací a mezistátními smlouvami. Novým prvkem by měl být také větší důraz na kvalitu služby, což se týká zejména nočního provozu.
Pokus o přebudování dosavadního systému LZS, založeném na soukromých poskytovatelích (s doplněním o stanoviště armády a policie), na jednu státní organizaci odstartoval Andrej Babiš (ANO) už ve funkci ministra financí. Opřel se o dřívější stanoviska ČSSD, která kdysi ještě jako opoziční strana také se zestátněním koketovala. V únoru 2016 Babiš tvrdil, že by stát mohl leteckou záchranku provozovat do tří let. Podařilo se mu ve vládě zpochybnit tendr, který připravoval ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček (ČSSD) a který předpokládal pokračování dosavadního modelu se soukromníky. Záhy se ovšem ukázalo, že je představa státní LZS nereálná, zejména z důvodů velkých finančních nákladů a nedostatku pilotů. Navíc armáda i policie zopakovaly to, co už říkaly před deseti lety – mají primárně jiné úkoly, nejsou schopny provozovat tuto službu levněji než soukromníci, každá z těchto silových složek státu stojí pouze o jedno stanoviště.
Vládu Bohuslava Sobotky (ČSSD) tlačil čas, protože končilo osmileté období, na které byli vybráni provozovatelé vládou premiéra Mirka Topolánka (ODS) a bylo třeba zajistit LZS po 1. lednu 2017. Letecká záchranka se dostala zcela zbytečně do krizové situace, protože nebylo jasné jakou má budoucnost. Jeden ze dvou českých soukromých provozovatelů Alfa Helicopter oznámil konec své činnosti. Po pokračujícím Babišově tlaku vznikl dočasný kompromis, kdy se snížil počet základen, provozovaných soukromníky a armáda a police si přibraly každá po jedné základně navíc. Výběrové řízení bylo vypsáno na kratší dobu čtyř let a jenom na 6 základen. Po uplynutí této doby už měla fungovat státní LZS. (Rozhodnutí vlády mělo ovšem i absurdní důsledek – zůstal opuštěný nový heliport v Plané u Českých Budějovic, protože byl dimenzován na civilní záchranářské vrtulníky. Dané území měla nově zajišťovat armáda, ovšem její těžké vrtulníky nemohou takový heliport využívat a tak startují od roku 2017 z letiště Bechyně).
poskytovatelé LZS 2017 -2020
Současná vláda díky zkrácenému období tendru musí nyní rozhodnout o tom, jak a kým bude provozována letecká záchranka od 1. ledna 2021. Nejnovější návrh ministerstva zdravotnictví zcela upouští od nereálného modelu státní LZS a vrací se obloukem zpátky tam, kde tato služba byla před vstupem Andreje Babiše do vlády. Nutno ocenit, že ministerstvo zdravotnictví, ač vedené ministrem nominovaným ANO, dokázalo celý problém posoudit expertně a neuvízlo v politickém zadání. Posouzení výhod a rizik státního modelu věnovalo mnoho měsíců, přizvalo experty, a to jak záchranáře, tak zástupce armády, policie, krajů apod., nechalo spočítat různé varianty. Výsledek je podepřen fakty a pádnými argumenty. Kam ministerstvo směřuje dalo tušit již na podzim loňského roku, kdy informovalo zdravotní výbor sněmovny a představilo některé zajímavé detaily – Zdravotnický deník informoval zde).
Není bez zajímavosti, že to je již druhý pokus o zestátnění letecké záchranky, který skončil stejně neslavně, jako začal. O ten první se pokusila v roce 1999 vláda Miloše Zemana (ČSSD), která dokonce přijala usnesení, jímž dala zelenou státní LZS, uložila ministrům zdravotnictví, obrany, vnitra, financí a průmyslu zřídit nová střediska, nakupit vrtulníky, spustit offsetové programy… Službu mělo zajišťovat především ministerstvo vnitra a ve vymezeném rozsahu ministerstvo obrany a jenom jako výplň případný soukromý provozovatel (od roku 2005 měla šest stanovišť zajišťovat policie, tři armáda a jedno soukromý provozovatel).
Záměr se ale ukázal nereálný a Zemanova vláda byla nucena své usnesení opravit dalším usnesením o dva roky později. Nová podoba počítala nikoliv s jedním, ale s šesti stanovišti obsluhovanými nestátním provozovatelem, tři další měla mít na starosti policie a jedno armáda. Po nástupu vlády Mirka Topolánka se o od snah o zestátnění upustilo a naopak byl vytvořen model 8+2, tedy osm základen obsluhovaných soukromníky a po jedné armádou a policií. Tento model fungoval bez jakýchkoliv potíží od roku 2009 do roku 2017 a právě k němu nyní vláda zřejmě zase vrátí. (Zejména starší historie LZS byla velmi přehledně popsána na aeroweb.cz zde.)
Materiál ministerstva zdravotnictví pro vládu obsahuje zhodnocení několika možných variant provozování LZS po roce 2020:
Proč se nakonec ministerstvo zdravotnictví rozhodlo pro variantu D? Stojí za to si přečíst celé zdůvodnění. „MZ hodnotilo efektivitu alternativních modelů předložených vládě, a to jak z hlediska současného stavu fungování LZS, tak z hlediska potřeb pacienta i z hlediska ekonomického. Jako nejracionálnější se jeví zachování stávajícího modelu zajištění LZS rezorty obrany a vnitra v kombinaci se soukromými subjekty vybranými na základě odborných, kvalitativních i ekonomických kritérií stanovených ve výběrovém řízení. Varianta stávající podoby LZS se soukromými poskytovateli a dvěma silovými resorty na dvou základnách také nejvíce svědčí aktuální analýze a doporučení k současnému i budoucímu uspořádání LZS v ČR, která byla připravena expertní skupinou, složenou ze zástupců Asociace zdravotnických záchranných služeb ČR, Společnosti urgentní medicíny a medicíny katastrof ČLS JEP a dále ze zástupců všech současných pěti provozovatelů vrtulníků v ČR.“
Nicméně návrat k původnímu modelu neznamená, že by byl dokonal. Ministerstvo zdravotnictví považuje za nutné některé oblasti zlepšit:
Nutné je také se dále zaměřit na personální zabezpečení, kvalitu a bezpečí LZS a nezapomenout ani na zkvalitňování primárního pokrytí území ČR pozemní službou.
Prioritním úkolem ministerstva zdravotnictví pro nejbližší období je příprava zadávací dokumentace pro výběrové řízení na provozovatele vrtulníků po roce 2020. Příprava zadávací dokumentace by měla být dokončena k 31. březnu 2019. Ministerstvo se přitom chce opírat o několik zásad: nastavení služby z pohledu bezpečné a kvalitní péče o pacienta, zákonnost, transparentnost, jednoznačnost, jednoduchost, včasnost, kvalita a cena. Pokud jde o včasnost, jde podle MZ o to, aby výběrové řízení „proběhlo během roku 2019 tak, aby noví provozovatelé vrtulníků a také poskytovatelé zdravotnické záchranné služby (ZZS) měli možnost se během roku 2020 připravit na provoz a případné převzetí základen (pokud to bude nutné).“
Při tvorbě zadávací dokumentace MZ zvažuje „významné změny ve vztahu k poslední dokumentaci“:
10 základen
Praha – Policie ČR
Plzeň – Armáda ČR
Bechyně (České Budějovice) - privátní subjekt (předpokládaný přesun základny zpět do ČB vzhledem k vybudované infrastruktuře)
Ústí nad Labem, Hradec Králové, Liberec, Ostrava, Jihlava, Olomouc a Brno – privátní subjekt
Mezistátní smluvní zabezpečení Karlovarska a Zlínska.
Tento mix státních a privátních subjektů umožňuje optimální pokrytí území ve spolupráci s okolními státy. Privátní subjekty umožňují snazší reciproční plnění v zahraničí (přelety na území jiného státu).
Zdroj: MZ ČR
Současný stav – provozovatelé na jednotlivých základnách od 1. 1. 2017 (smluvně zajištěna do 31. 12. 2020):
Ceny pro soukromé provozovatele od r. 2017
DSA, a.s.
Helikopter Air Transport Gesellschaft m. b. H – HAT
Air Transport Europe spol. s r. o. – ATE)
(ceny jsou uvedeny bez DPH)
Ceny pro MO a MV v roce 2017 (ceny se každoročně mění)
Ministerstvo obrany prostřednictvím Armády ČR
Ministerstvo vnitra prostřednictvím Policie ČR
LZS je pro soukromé provozovatele hrazena na základě faktur 1x měsíčně, pro MO a MV rozpočtovým opatřením 1x ročně
Tomáš Cikrt
Zdroj: zdravotnickydenik.cz
Sigmund
Buďte první kdo přidá příspěvek k této aktualitě.
Copyright ©