Přihlášení
Zapomenuté heslo
Jak se pracuje v novém?
„Tak nám postavili novou základnu“ říká paní Müllerová! Začínám klasikem a mám dojem, že se to sem tak nějak hodí. Na novou základnu v Rožnově pod Radhoštěm se čekalo roky. Stávající prostory, ojíněné plísní se zápachem z veřejných WC a garáž o 10 cm přesahující velikost vozu na každé straně, nebylo zrovna místem nominovaným na cenu „stanoviště roku“ a nebylo ani místem, kam by se pracující člověk těšil. Byly to prostory přestavěné z bývalé LSPP na místní poliklinice pocházející z 80. let minulého století. Čekalo se roky a roky se i vybíralo vhodné místo. Základna stojí, má za sebou půl roku ostrého provozu. Ovšem ožehavá témata, která zaměstnanci chtěli připomínkovat již během projektu a výstavby, a nebylo jim to umožněno, zůstala nezodpovězena i dnes.
Samotné umístění budovy přímo u hlavního silničního tahu na SR se může jevit jako místo dobré i zlé, dle úhlu pohledu. Jedná se o skutečně hodně „vytížený prostor“, tedy i značně hlučné místo s neustálým „štrúdlem“ vozů oběma směry. Místo u řeky Bečvy, která si řekla v posledních 20 letech během povodní minimálně 2x své, rovněž nepovažuji za úplný ideál, a nejde o to, že by se voda až do garáží nemusela dostat. Ona stačí i uzavřená komunikace z důvodů povodní, což zde bylo opakovaně.
Oplocený metrový trávníček ze dvou stran kolem budovy záchranky je zcela jistě pěkná věc, ovšem proč plot končí na úrovni garáží, resp. proč může kdokoliv se dostat do bezprostřední jejich blízkosti, je nám záhadou. Současná silniční komunikace, která vede po obou stranách budovy s výjezdem na hlavní silnici je pro řidiče záchranky rovněž místo velmi nebezpečné. A chodník, který je vybudován po straně záchranky v podstatě navede studenty chodící do sousedící školy a občany zkracující si cestu přímo před vrata garáží. Vyjíždí-li řidič na majáky, musí uhlídat hned 4 silniční komunikace a 3 chodníky, aby následně vjel na velmi frekventovanou mezinárodní silnici. A věřte, není výjimkou, kdy se chodci promenádují přímo mezi sanitkami při současném výjezdu dvou sanitních vozů v RV systému. Okrasný trávníček s kamínky přímo před garážemi – báječná věc, nicméně jednoduše zajet do 2 ze tří garáží je tím téměř nemožné. Obzvláště, pokud jsou na přilehlém veřejném parkovišti zaparkována auta, což je téměř vždy, neboť parkoviště je určeno pro přiléhající sportovní halu. Parkovací manévry našich řidičů dosahují vrcholu a vrcholu dosahují i jejich nervy.
A zázemí posádek? Šatny, koupelna a wc posádek orientováno do nejklidnější zóny, naopak pokoje posádek na vytíženou mezinárodní komunikaci. Ano, máme garáže, kde můžeme konečně procházet kolem sanitních vozů. Pravda, nejlépe v kožichu, protože dle slov architekta byl požadavek na množství topných těles takový, aby v místnosti bylo 15 oC. Stačí, abyste opakovaně vyjeli sanitním vozem, nejlépe oběma, tím zvedli na chvíli vrata garáže. V prostorách je taková zima, že tam toho moc neuklidíte a nedoplníte.
Tak to jsme si moc nepolepšili, protože v bývalé garáži díky její velikosti bylo tepleji. A to prosím pěkně ani na Valašsku se letos zima ještě neukázala v plné své síle. To že pracovna zaměstnanců s počítači je rovněž v garáži, přímo pod výfuky už snad ani nemá význam komentovat, a že očistná vana je konstruována tak, že v podstatě neodtéká, je také polepšení, neboť úklidové zázemí v minulých prostorách nebylo žádné. Myčka na sanitní vozy. Ano máme. Časté neodtékání kanálu je jedna věc, ale nevyhovující prostor je druhá. Myčka je totiž takových rozměrů, že je v podstatě nemožné, ostříkat vůz uvnitř myčky. Tudíž se stejně opět nejčastěji umývají vozy venku, tak jak tomu bylo na staré budově. V minulosti z toho největší efekt měla místní chirurgická ambulance, neboť stačilo pár stupňů pod nulou a už se všichni návštěvníci polikliniky mohli jít i s chřipkou klouzat….:). Proč máme dva lékařské pokoje, když slouží vždy jen jeden lékař je rovněž záludná otázka, stejně tak proč záchranáři, kteří se tam na víkendy sejdou dva, mají pokoj jeden .
Těch otázek je mnoho, kompetentních odpovědí je málo. To, že si své nemohli říci, k nově vznikající základně ti nejpovolanější, kteří tam denně budou vykonávat svoji profesi, je víc jak smutné . Už jen proto, že tak významný počin, kterým výstavba nové základny záchranné služby bezesporu je, je v konečné chvíli pokažen neprofesionalitou zodpovědných pracovníků, kteří nikdy nebudou z daných garáží na majáky vyjíždět, ale budou se ptát, proč se nevyjelo včas. Je škoda, že pár takových to „maličkostí“ dokáže zkazit dojem a zničit práci lidí, kteří to mysleli upřímně, a dalo jim velkou práci vůbec postavení nové základny prosadit. Je to o to smutnější, že nám minimálně dalších 80 let nikdo novou základnu nepostaví. A někdy se sama sobě divím, že se stále ještě divím.
Mgr. Bára Kvapilová
P.S. Tak věřme, že v Buchlovicích a Suché Lozi se to podaří lépe
Copyright ©