Přihlášení
Zapomenuté heslo
Text z externího zdroje:
Záchranná služba i urgentní příjmy často čelí náporu pacientů, jejichž stav nevyžaduje okamžitou péči. Na druhou stranu se lidé v pozdních hodinách nebo o víkendech často nemají kam obrátit. Téma přetížení systému přibližuje v rozhovoru pro Zdravotnický deník vedoucí lékařka Urgentního příjmu FN Královské Vinohrady Pavla Libicherová.
Urgentní příjmy jsou v současné koncepci nízkoprahové a měly by tvořit vstupní bránu nemocnice pro všechny pacienty, které třídí dle naléhavosti – více závažné případy jsou ošetřeny přednostně. Pavla Libicherová poznamenává, že při příchodu velkého množství lidí, zejména s nízkou prioritou ošetření na jedno místo s omezenou kapacitou, se tito pacienti hromadí a dlouho čekají. „Často se chovají agresivně a argumentují tím, že přijeli záchrankou. Odmítají pochopit, že triáž je jednotná a závazná pro naši práci, zajišťuje, aby péče byla poskytnuta přednostně pacientům, kteří ji potřebují nejvíce,“ popisuje.
Jako pracovnice urgentního příjmu by ocenila, pokud by se v souvislosti se zátěží urgentů změnila praxe už na zdravotnické záchranné službě (ZZS). „Chápu, že operátor po telefonu nemusí závažnost vyhodnotit, ale při příjezdu na místo vidí poučený záchranář situaci a měl by rozhodnout, zda pacienta do nemocnice převeze, nebo mu doporučí jiný postup,“ říká. Lidé podle ní nemají představu, kolik výjezd stojí, protože jej neplatí. „Kdyby si v řadě případů vzali taxi, nebo se do nemocnice dopravili sami, případně navštívili další den praktického lékaře, ušetřilo by se dost prostředků.“
Některé převozy sanitkou na urgentní příjem se podle Libicherové dají označit jako nadbytečné. Konkrétně například situace, kdy si pacient záchranku zavolá kvůli „hubnutí 2 měsíce“, kašli, který nepřestal po antibiotiku, nevolnosti po požití alkoholu, čtyřhodinovému průjmu nebo kvůli potřebě odstranit klíště.
Záchranáři ponechávají pacienta na místě minimálně, přestože výjezdy k pacientům s prioritou 3 (život neohrožující stavy) tvoří v současnosti 67 procent. O život ohrožující stavy jde podle statistik jen ve 3 procentech případů. „Pro záchranné služby je to velká zátěž a například ZZS v Praze již druhým rokem obnovila tzv. Zdravotní dopravní službu. Po telefonu vyhodnotí nezávažnost výzvy a neposílá posádku ZZS, ale převozovou sanitu, která dotyčného jen dopraví k lékaři. V řadě případů je to ale na urgentní příjem,“ poznamenává lékařka. Zmiňuje také, že záchranáři pacienta na místě nenechávají i kvůli obavě před soudními spory. Nemají totiž žádnou oporu v zákoně.
Na druhou stranu je podle lékařky nutné zastat se i pacientů, kteří se mnohdy po 17. hodině v pracovní dny nebo o víkendech nemají kam obrátit. Praktiční lékaři ani specialisté nedrží žádné pohotovosti a lékařská pohotovostní služba (LPS) se dle vyhlášky ministerstva zdravotnictví přesunula na urgentní příjmy. „Pro praktiky není zajímavé brát si služby na LPS a dosud nemají tuto povinnost. Nemocnice pak hledají vlastní cesty, jak LPS zajistit, na urgentní příjmy chodí vypomáhat lékaři různých odborností v rámci nemocnice, nebo neúměrně zvyšují hodinovou sazbu, aby alespoň někdo z praktiků službu vzal,“ podtrhuje.
Právě pomoc praktiků by podle lékařky urgentního příjmu systému pomohla zásadně. Jako konkrétní možné řešení vidí převzetí zahraničních modelů, například z Rakouska. Tam se při podpisu smlouvy s pojišťovnou praktik nebo ambulantní specialista zavazuje k části pohotovostních služeb, kdy ponechá ambulanci otevřenou jednou či dvakrát v měsíci do nočních hodin nebo do rána. „Pojišťovna provozuje telefonní linku, kam pacient zavolá s obtížemi a dozví se, na kterou ordinaci se může obrátit. Mnohem méně pacientů tak přepadne do převozu cestou ZZS,“ vysvětluje lékařka.
Další možností je větší podíl praktiků na už zmíněných lékařských pohotovostních službách (LPS) v nemocnici. Že je takový krok žádoucí, je vidět na příkladu z Královských Vinohrad, kde na LPS míří ve všední den 30 až 50 neakutních pacientů – s nachlazením, bolestí v krku, infekcí močových cest nebo klíštětem. O víkendu pak jejich počet stoupá na 80 až 100 za den.
Jak odlehčit záchrankám a urgentům? Často skloňované zpoplatnění výjezdu záchranné služby by podle Pavly Libicherové muselo být plošné, aby došlo k odfiltrování zbytečností a následně by se indikovaný výjezd mohl proplatit pojišťovnou pacientovi. „Nebo by musel být od počátku upozorněn, že pokud jeho obtíže nejsou život ohrožující, bude platit,“ míní lékařka.
Ví však, že jde o velmi problematické a nepopulární opatření v situaci, kdy jsou lidé zvyklí na „bezplatnou zdravotní péči“. Jak říká, pacientům by zřejmě nešlo dát k úhradě celou částku – faktura u nepojištěných je například v Praze při zásahu záchranářů 6 tisíc korun, při zásahu lékaře pak 18 tisíc. „Obávám se, že i lidé, kteří by měli opravdu závažný problém, by nezavolali. Přesto si myslím, že plošné zpoplatnění výjezdu ZZS nižší částkou je na místě a také zavedení vyšších poplatků na urgentních příjmech je žádoucí,“ je přesvědčená a shoduje se tak například s primářem urgentního příjmu v Benešově Michalem Bláhou (rozhovor zde).
Jako zneužití by prý bylo možné označit i výjezdy k lidem pod vlivem drog včetně alkoholu, a to ve chvíli, kdy je po vyšetření souvislost s užitím látky zcela prokazatelná. Potíží ale je, že často nevolá sám pacient, ale někdo jiný. „Dokonce v případě opilosti se nám stalo, že pacient sedí na schodech domu, kde bydlí, pro opilost již nedojde do bytu a policie, místo aby jej doprovodila domů, zavolá ZZS a je vezen do nemocnice. U nás se otočí a odchází domů,“ popisuje Libicherová a dodává další problematické aspekty tohoto návrhu:
„Pacient pod vlivem drog může mít zásadní zdravotní problém – například úraz hlavy, který zásah ZZS vyžaduje. Tady bych výjezd nezpoplatňovala – často je indikovaný z důvodu zranění nebo autonehody. Ale pacient by měl mít zpětně spoluúčast za poskytnutou zdravotní péči jako celek, protože si stav zavinil.“ I to je ale dle vedoucí urgentního příjmu diskutabilní, neboť by se pak spoluúčast měla týkat i lidí, kteří kouří a mají nadváhu a jsou ošetřeni pro infarkt.
více na zdravotnickydenik.cz
Buďte první kdo přidá příspěvek k této aktualitě.
Copyright ©