K úspěšnému prosazení změn zákona je zapotřebí společného postupu
30.11.2012
U pacientů jsou dřív, ale pojišťovny
jejich práci nezaplatí
Ředitel pražské záchranky Zdeněk Schwarz by chtěl prosadit do zákona jednočlenné záchranářské hlídky. Ministerstvo zdravotnictví ale jeho nápad nepodporuje. "Neobdrželo žádný důvodný podnět, který by si novelu tohoto zákona vyžádal," uvedl mluvčí MZ.
Pražské záchrance bude v ulicích centra pomáhat druhý elektromobil. První, který vyslala do ulic loni, se osvědčil. Díky tomu, že popojíždí v ulicích a nečeká v garáži na výjezd, je u pacientů zhruba o tři minuty dřív než klasická posádka. "Druhý vůz se bude střídat s prvním, pokud se bude zrovna nabíjet. Díky tomu budeme mít nonstop hlídku v centru," uvedl ředitel záchranky Zdeněk Schwarz.
Záchranka elektrovozy používá především na Václavském a Staroměstském náměstí a v okolních uličkách. Ráda by je nasadila i na další místa do města. Problém je ale v tom, že zdravotní pojišťovny za práci záchranářů v těchto vozech neplatí.
"Chyba je u ministerstva zdravotnictví, které to nedalo do zákona, a mně se nepodařilo loni v Senátu prosadit, aby zákon o záchranné službě počítal s jednočlennou posádkou záchranáře (Schwarz je od roku 2008 senátorem, pozn. red.), které jsou ve světě zcela běžné," dodal šéf záchranky. Zatím tedy práci a vybavení těchto lidí platí magistrát, elektromobily zapůjčil MercedesBenz ve spolupráci se společností E. ON.
Podle Schwarze by díky novele mohly začít podobně fungovat záchrany v odlehlých koutech republiky nebo v horách.
Ministerstvo zdravotnictví ale nepočítá s tím, že by podobnou normu začalo připravovat. "Neobdrželo žádný důvodný podnět, který by si novelu tohoto zákona vyžádal," uvedl mluvčí úřadu Vlastimil Sršeň.
Záchranářské elektromobily jsou typu smart. Jde o krátká, úzká a pouze dvoumístná auta. Proto snadno projedou úzkými a přeplněnými uličkami v centru. Přitom jsou vybavené podobně jako sanitky. Je v nich záchranářský batoh s obvazy, léky a pomůcky pro oživování. Oproti sanitám chybí jenom límce a nosítka. Toto malé auto samozřejmě nepřeváží zraněné do nemocnic, ale poskytuje první pomoc ještě před tím, než dorazí klasická sanita. Je rychlejší díky tomu, že je přímo v ulicích.
"Jednou dokonce zkolaboval člověk přímo před tímto vozem. Díky tomu, že pomoc dostal okamžitě, přežil zástavu srdce bez dalších následků," zmínil Schwarz.
O miniauta i kola je u záchranky zájem. Je to prý odreagování
Obdobně v létě pracovali i záchranáři na elektrokole. Přes týden jezdili v centru a o víkendech po cyklostezkách nebo do zoologické zahrady. Vybavení měli stejné jako v elektrovoze. Za sezonu ošetřili 26 zraněných. Polovina z nich přitom už nepotřebovala záchranku a ušetřilo se za výjezd.
Sami záchranáři prý mají o tento typ práce zájem. "Ti v elektromobilech to považují za kariérní postup. Mají větší odpovědnost, protože jsou tam sami. Musí umět cizí jazyky. Hlídky na kolech to mají zase částečně jako odreagování od klasické práce. Ta bývá zvlášť při nočních službách demotivující, protože sbíráte odpad velkoměsta, narkomany, opilce, zasahujete u rvaček. To je deprimující a záchranáře to nebaví," dodal Schwarz.