Již více jak rok funguje v Ostravě Informační centrum (IC) ÚSZS MSK
15.04.2012
Informační centrum ZZS je v provozu již přes rok
Informační centrum (IC) ÚSZS MSK zahájilo svůj provoz v lednu 2011, souběžně s počátkem fungování krajského zdravotnického operačního střediska a centralizací linek tísňového volání 155 na pracoviště Integrovaného bezpečnostního centra v Ostravě.
Účelem IC je poskytovat volajícím spektrum zdravotnických a dalších informací netísňového charakteru. Se stavy, jež ohrožují život, je jednoznačně vhodné obracet se na linku 155. Lidé však často řeší problémy netísňového charakteru, pokud jde kupříkladu o náhle vzniklá běžná onemocnění a méně časté stavy, s nimiž nemají zkušenost. Nebo jednoduše dlouho nebyli nemocní, zdravotnické služby nepotřebovali a nyní prostě rychle nevědí, kam se mají obrátit, kde budou ošetřeni, a podobně.
Operátorky IC poskytují volajícím doporučení při řešení zdravotních obtíží, podávají konkrétní informace o zdravotních službách v rámci Moravskoslezského kraje a jejich poskytovatelích; radí, kam se obrátit při potřebě ambulantní lékařské péče, kde je dostupná nejbližší lékařská pohotovostní služba, zdravotnické zařízení, lékárna či sanitní transportní služba. Někdy musí operátorky poradit i ohledně nutných kroků v případě úmrtí, zodpovědět dotazy a požadavky na ohledání zemřelého…
Informační centrum je k dispozici nepřetržitě. Operátorky na tomto pracovišti během prvního roku jeho provozu zaznamenaly více než pět a půl tisíce různých hovorů. Mezi množství telefonátů, jež byly řešeny, patří například i tyto:
• Starší žena IC kontaktovala s dotazem, zda máme informace o průzkumu zdravotního stavu obyvatel. Uvedla, že právě z tohoto důvodu byla telefonicky oslovena neznámou ženou, která si s ní z uvedeného důvodu smluvila schůzku a návštěvu u seniorky v bytě. Pracovnice IC ženu ujistila o neobvyklosti této situace a postupu případného průzkumu a doporučila jí obrátit se na odbor zdravotnictví Krajského úřadu v ověření záležitosti.
• Náročný byl hovor operátorky s mladým mužem, který chtěl poradit, co dělat, když se předávkoval léky. Zdravotnickou pomoc odmítal a popíral, že by byla zapotřebí. V průběhu několik desítek minut trvajícího telefonátu však bylo operátorce stále jasnější, že muž je aktuálně ohrožen na životě. Z jeho chování a řeči rozpoznala těžkou intoxikaci a nutnost odborné péče. Volajícímu tuto skutečnost sdělila, ale ten nechtěl svou adresu sdělit. Operátorka jej proto instruovala k vyvolání zvracení. Postupně se jí podařilo navázat s mužem kvalitní kontakt a získat si jeho důvěru. Teprve následně byl pacient ochoten sdělit místo, kde se nachází a mohla k němu být vyslána posádka záchranné služby.
Informační centrum je možno kontaktovat na telefonním čísle 553 777 777, popřípadě využít také e-mailové adresy infocentrum@uszsmsk.cz a dotaz poslat elektronicky.
PhDr. Lukáš Humpl
Tiskový mluvčí ÚSZS MSK
Komentáře k článku
Buďte první kdo přidá příspěvek k této aktualitě.
Hlavní sponzor
Naši sponzoři
Chcete od nás dostávat nejnovější aktuality na e-mail?