Přihlášení
Zapomenuté heslo
Záchranářem na letišti
V minulém měsíci jsme společně s kolegou díky pozvání pana Mgr. Michala Černého z Asociace samaritánů České republiky (ASČR) navštívili prostory stanoviště Zdravotnické záchranné služby a Lékařské služby první pomoci na Letišti Václava Havla v Praze.
Dalo by se říci, že se jedná o unikátní koncept spojení výjezdového stanoviště, čekárny a ambulance lékařské pohotovosti, expektačních lůžek a infekčního boxu na jedné ploše. Přestože se stanoviště nachází ve frekventovaném traktu mezi Terminály 1 a 2, za jeho vstupními dveřmi je absolutní klid pro práci i odpočinek. My jsme byli nejvíce zvědaví na rozdílnost charakteru práce oproti běžnému stanovišti zdravotnické záchranné služby, materiálního vybavení a personálních předpokladů, a hlavně na specifika práce v letištních prostorách.
Letištní stanoviště záchranné služby slouží pro potřeby zaměstnanců, cestujících a široké veřejnosti pohybující se v celém prostoru letiště: vnitřních i vnějších letištních plochách, na palubách letadel i v neveřejných zónách. Letištní záchrannou službu lze kontaktovat prostřednictvím interní hotline 3301-2 z volně umístěných letištních telefonů, nebo prostřednictvím linky 155, kde se ozve operační středisko zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy. Přes linku 155 (eventuelně 112155) je dále volající spojen na operační středisko Hasičského záchranného sboru Letiště Praha, který po hasičském kanále a akustickou výzvou aktivuje letištní záchrannou službu. Vlastní kanál ASČR je využíván pouze při interní spolupráci posádek. Z běžného pohledu se to zdá trochu krkolomné, ovšem má to své opodstatnění: záchranná služba je zde pod kontrolou dispečinku hasičů a bezpečnostního dispečinku letiště. Informace jsou tedy komplexně předávány všem stranám.
Fungování stanoviště má taktéž svá specifika. Slouží se zde ve dvanáctihodinových směnách, 1x posádka RLP a 1x RZP, přičemž posádka RZP slouží pouze přes den v časech od 9 do 21 hodin. Četnost výjezdů se pohybuje kolem 5 zásahů za 24 hodin, tedy 150 měsíčně; mimo to pacienti přicházejí do prostor LSPP i sami, většinou pro recepty na léky, jež si zapomněli doma. Oproti běžnému systému tak, jak ho většina z nás zná, se zde výjezdy v 99% realizují posádkou s lékařem. Indikací často bývají nevolnosti a kolapsy, tedy lehčí stavy, kdy pacient chce pokračovat v naplánované trase. V tomto případě se vyplní negativní revers, formulář MEDIF (Medical information form, tzn. report o schopnosti pacienta pokračovat v letu) a po souhlasu s pilotem letadla může pacient pokračovat ve své cestě. V případě, kdy je nutný transport do zdravotnického zařízení, volí se v lepším případě cestou vozu RZP tak, aby lékař mohl zůstat ve výkonu služby v prostorách letiště. Pokud je pacienta mezi lety vhodné ambulantně zaléčit a observovat, přesune se na expektační lůžko.
Čas dojezdu na místo zásahu je limitně stanoven na 8 minut, při vyhlášené letové pohotovosti na 5 minut, nejbližší zdravotnická zařízení FN Motol a ÚVN jsou dostupná do 15 minut jízdy. Výjezd samotný lze realizovat prostřednictvím sanitního vozidla kategorie B s pohonem 4x4, infekčního sanitního vozidla, nebo jako výběh po terminálu s kufrem, batohem či zajímavě řešenou vestou pro prvotní kontakt s pacientem. Zde je nezbytné detailní povědomí personálu o rozmístění všech letištních ploch, terminálů, odbavovacích přepážek, celních prostor, aj. GPS zde nemá smysl používat, zato jsou sanitky vybaveny letovým odpovídačem napojeným na letový dispečink. V praxi to znamená, že letadla o pohybu sanitek vědí. Pro pohyb na vnější ploše letiště se volí sanitní vozidlo stojící volně na komunikaci, vnitřní plocha je dosažitelná vozidlem přichystaným v garáži. Jelikož se jedná o neveřejné prostory, jeho posádka musí projít kontrolními vstupními dveřmi. Ostatně kontrolován je zde skoro veškerý pohyb, aniž na to myslíte, v mnoha prostorách jste snímáni bezpečnostní kamerou. Dokud nedostanete povolení k vjezdu na plochu a nemáte správně zapnuté majáky, není možné vyjet. Stejně tak se může stát, že dostanete pokyn k zastavení vozu a nepokračování v jízdě, přestože pacient evidentně potřebuje vaši pomoc.
Personální předpoklady pro práci v takovém provozu jsou o něco náročnější než na běžných výjezdových stanovištích. Odborné vzdělání je zde stejné dle zákona, plus alespoň jeden světový jazyk, raději však dva; pro řidiče je nutností angličtina v návaznosti na anglickou letovou konverzaci. Dále zaměstnanci podstupují bezpečnostní prověrku Úřadu civilního letectví, dokládají osvědčení o trestní bezúhonnosti, řidič dále vlastní řidičský průkaz na mobilní zařízení určené k provozu na letištní ploše a taktéž průkaz radiooperátora. Jelikož lze letiště považovat za takové svébytné území, pro řidiče ve službě zde platí i zvláštní bodová pravidla. Sankce lze dostat za bezpečnostní přestupky, rychlou jízdu či kouření ve vozidle.
Jelikož musí být personál připraven i na vznik mimořádné události, pořádají se pravidelné nácviky modelových situací každý týden v noční dobu, třeba zásahy na palubě letadla. Kvartálně se potom cvičí připravenost na mimořádnou událost ve spolupráci s ostatními složkami (hasiči, celní správa) a jednou ročně velké cvičení s celým integrovaným záchranným systémem. Letištní záchranná služba je při takové události určena pro prvozásah, triage a koordinaci ostatní zdravotnické pomoci, k tomu jí slouží i kontejner se zdravotnickým materiálem v kapacitě ošetření 100 osob. Mimo to disponuje technickými prostředky k dekontaminaci.
Celkově na mě výjezdové stanoviště zapůsobilo velmi příjemným dojmem. Můžete pracovat v moderních prostorách ambulance a přitom být i ve výjezdové složce, pohybujete se v přece jenom v čistějším prostředí než leckde na zásahu v pochybné lokalitě, a máte možnost zde uplatnit svoje jazykové a komunikační dovednosti. Vše je zde pečlivě naplánováno a kontrolováno. Sice zde nejspíše nebudete oplývat neuvěřitelnými historkami ze zásahů, ale věřím, že někdo z vás by se v tom jistě našel.
Buďte první kdo přidá příspěvek k této aktualitě.
Copyright ©