Přihlášení
Zapomenuté heslo
Zdravotnická záchranná služba zažívá dnešním dnem po listopadu 1989 třetí největší změnu. První změnou z počátku devadesátých let minulého století bylo osamostatnění od odd. ARO a od KÚNZ a OÚNZ. Další převratnou změnou byl přechod na krajská uspořádání v roce 2004. Tou třetí, která ovšem není ani zdaleka vnímána pozitivně jako první dvě, je změna provozovatelů vrtulníků LZS od letošního ledna na období 2017 – 2020.
Tato změna, se kterou se nakonec musí všichni aktéři nějak vyrovnat a smířit, měla a má jednu společný rys, kterým je poměrně dlouhá a špinavá červená nit, kterou byla celá taškařice tendru na nové provozovatele LZS protkána. Ta nit má i jméno a jmenuje AMATÉRISMUS. Amatérismus, který začal už kdysi dávno, ještě před loňským a naprosto pozdním vypsáním tendru na provozování LZS po roku 2016. Podmínky tendru se měnily podle toho, jak se kdo zrovna vyspal a nakonec vláda deklarovala, že do budoucna chce nestátní provozovatele z LZS zcela vytlačit. Na poslední chvíli změnila podmínky tendru, který zkrátila z 8 na 4 roky a snížila počet stanovišť, o něž se mělo soutěžit, z 8 na 6 a tak došlo k tomu, že společnost ALFA-HELICOPTER, spol. s r. o., která byla prvním nestátním poskytovatelem letecké záchranné služby (LZS) v ČR a v oboru působila nepřetržitě od roku 1992 a po minulém tendru v posledních osmi letech provozovala LZS na střediscích v Brně, Českých Budějovicích, Jihlavě a v Olomouci se rozhodla, že za těchto podmínek se soutěže nezúčastní. Valná hromada společnosti pak rozhodla, že jí radši pošle k 1. lednu 2017 do likvidace. Rozhodla se, dále se už nepodrobovat a nepodvolovat aroganci moci, či spíše aroganci mocných, kterým od začátku nešlo ani o pacienta, ani o vycvičené a sehrané týmy, jež bezesporu zaručují větší kvalitu péče a vyšší míru bezpečnosti. Aroganci mocných, kterým nešlo ani o to, aby pacienti a posádky, jejichž vyškolení a příprava stojí velké finanční prostředky a spoustu času, létali v nových bezpečných strojích běžně používaných ve vyspělých západních státech a do loňského roku i v České republice.
Začátkem září komise, ve které ovšem nebyl žádný zástupce Asociace ZZS ani Odborné společnosti Urgentní medicíny a medicíny katastrof, ale naopak tam byl hasič, vybrala vítěze soutěže na šest soutěžených stanovišť. Po oznámení výsledků zůstala spokojenost jen v Praze a Plzni kde se nesoutěžilo vůbec a v Liberci a Hradci Králové, kde zvítězil zavedený provozovatel firma DSA a.s. Na ostatních základnách LZS panovala s výsledky nespokojenost a nevole.
Vážnost situace a své obavy z vývoje situace vyjádřil také prezident Asociace zdravotnických záchranných služeb ČR MUDr. Marek Slabý, když na základě výsledků a dalších okolností odkladu po napadení soutěže u ÚHOS prohlásil, že kvalita a dostupnost letecké záchranky v ČR od ledna 2017 zásadně klesne. Jestliže tedy první dvě porevoluční změny byly přijímány pozitivně a byly kroky kupředu, změna provozovatelů LZS je vnímána veskrze negativně a je minimálně mílovým krokem vzad.
Vrátím se ale k té červené niti, k totálnímu amatérismu. Ten neskočil ani po vyhlášení výsledků soutěže, ba naopak gradoval až do ad absurdum. Společnost Alfa Helicopter s.r.o. dala včas svým jasným stanoviskem dostatečně dlouhý časový prostor k tomu, aby ji ministerstvo za téměř dvacet pět let bezproblémového zajištění, budování a zdokonalování letecké záchranné služby na velké části České republiky alespoň poděkovalo. Místo toho se celou dobu jen opakovaně poukazovalo na to, že jsou zloději, kteří se na zajištění předražené služby napakovali. Samozřejmě, že jistého poděkování se mělo dostat i společnosti DSA, a.s. a to i přesto, že v LZS zatím na dvou základnách pokračuje. Místo toho nový pan ministr JUDr. Miloslav Ludvík zcela nekompetentně po skoro čtvrtstoletí vynikajících služeb nasadí tomu všemu korunu, když místo poděkování ještě veřejně národu a odborné společnosti s přihlouplým úsměvem sdělil (viz VIDEO), že vlastně ti soukromníci byli proti PČR a AČR úplní břídilové, kteří ani neuměli létat po setmění. Přitom noční lety se u obou firem provozovaly minimálně posledních patnáct let!!! Takže místo poděkování ještě takové závěrečné veřejné nakopání do pr…!
Jak by se panu ministrovi alias dlouholetému řediteli FN Motol v Praze líbilo, kdyby zástupci provozovatelů LZS ve vysílání přes televizní obrazovky oznámili občanům, že FN Motol je tak špatná, že po setmění jsou pacienti převezeni do Ústřední vojenské nemocnice v Praze, která na rozdíl od jeho a jiných nemocnic umí jako jediná zajistit péči o pacienty i v noci?
A amatérismus v přímém přenosu pokračoval ještě den dva před Vánocemi a gradoval dva dny před Novým rokem, kdy se licitovalo o provozovatele či zajištění LZS na území Ústeckého kraje. Když nejdříve zástupce DSA. a.s. oznámil, že DSA se dohodla s MZ ČR a zajistí stanoviště ještě v lednu a v únoru.
„Místopředseda představenstva DSA Daniel Tuček přitom v pátek ČTK řekl, že firma ministerstvu na začátku prosince nabídla, že by kvůli průtahům s tendrem mohla dočasně pokračovat v zajišťování služby za provozní náklady. Ministerstvo podle Tučka nabídku přijalo.“
Do toho ovšem přišla zpráva, že ministr podepsal memorandum a armádou a policií, které provoz zajistí, než nová komise rozhodne o novém provozovateli a nakonec narychlo MZ ČR vyhlásí staronového vítěze, firmu ATE ze Slovenska. Moudrá z toho nebyla ani Česká televize. Samozřejmě ani v Ústecké LZS nepanovalo nadšení a výsledky výběru okomentovali na FB takto:
„Výsledky plné zklamání. Ústeckou leteckou záchranku má opet zajistit po následující 4roky slovenská ATE. 22. 12. 2016 tak rozhodlo ministerstvo zdravotnictví. Vládní strany se před krajskými volbami oháněly péčí o zdravotnictví, nakonec se jim opravdu podaří zlikvidovat 25let perfektně fungující systém letecké záchranky v Ústí nad Labem. Naděje v každém případě umírá poslední a bojuje se dál..“
A aby ta bramboračka započatá ministrem Němečkem měla pokračování i za ministra Ludvíka, tak 29. prosince i přes předchozí veřejně deklarovaný zamítavý postoj ministerstvo nakonec s DSA podepsalo dodatek smlouvy na provoz LZS v Ústeckém kraji na leden a únor. Jestli to bylo i na nátlak starostů z Ústeckého kraje, kteří rozhodnutí MZ ČR zajistit LZS v ÚK z Prahy, Plzně a Liberce označili jako naprostou neznalost a diletantství, těžko dovodit.
Ale ani v Ostravě není spokojenost a to jsou na tom v mnoha ohledech lépe než v Olomouci a Ústí nad Labem, kde pár let staré moderní vrtulníky EC 135 T2 nahradila firma ATE ohrkanými 25 let starými Agustami K9. V Ostravě se dle sdělení ředitele MUDr. Romana Gřegoře spolupráce s rakouskou LZS obávají. Dle vyjádření a přístupu rakouské firmy Helikopter Air Transport se ale nemají čeho obávat.
Shrnutí v sedmi bodech:
Velmi dobře to ve svém článku Ostuda roku. Stav v letecké záchrance je selhání vlády shrnula Adéla Čabanová.
Sigmund
Copyright ©