Přihlášení

Zapomenuté heslo

Komora záchranářů zdravotnických záchranných služeb České republiky

Deset let se v Olomouci létalo 24 hodin denně v nepřetržitém provozu

04.03.2012

Deset let se v Olomouci létalo 24 hodin denně v nepřetržitém provozu

Po deseti letech skončil v Olomouci
noční provoz LZS



Od začátku měsíce března se téměř přesně po deseti letech přesunul noční provoz letecké záchranné služby ze Zdravotnické záchranné služby Olomouckého kraje ze stanoviště v Olomouci do Brna, pod Zdravotnickou záchrannou službu Jihomoravského kraje.

Na začátku nočního provozu LZS byla Olomouc jedinou leteckou záchrankou na území Moravy, která noční provoz zajišťovala a to dokonce už v roce 1999. V roce 2001 byl noční provoz v Olomouci Ministerstvem zdravotnictví při podpisu nových smluv s provozovateli zrušen, aby byl na jaře roku 2002 opět zahájen, tentokrát již na deset let. V Čechách pak noční provoz zajišťovala pouze Policie ČR a armáda.

Nyní došlo k přesunu z Olomouce do Brna na základě dohody, která vznikla po konzultacích všech zúčastněných stran, a sice provozovatelů vrtulníků, poskytovatelů záchranné služby, zdravotnických zařízení a krajských úřadů.

Noční provoz LZS byl v posledních letech až do letošního března na území Moravy provozován v Ostravě a právě v Olomouci, což jsou z pohledu leteckého provozu místa velmi blízká. Přesunem LZS z Olomouce do Brna by mělo dojít k optimálnějšímu rozložení stanovišť s nočním provozem na území Moravy, tedy k optimalizaci služby samotné.

Z Brna by měl být v nočních hodinách lépe pokryt i Kraj Vysočina. Také většina pacientů jak ze Zlínského kraje, části Pardubického a také i z Kraje Vysočina, je směřována na vyšší zdravotnická pracoviště a centra vysoce specializované péče právě do Brna.

Jak řekl ředitel ZZS JmK Ing. Milan Kusák: "Cílem je zlepšit organizaci nočního provozu, a tím i zvýšit dostupnost této nezastupitelné složky přednemocniční neodkladné péče. Rozhodujícím faktorem byl i ekonomický dopad změny. Spolu s omezením letů ekonomicky nevýhodných po trojúhelníku, které jsou i časově nároční, nastane zlepšení dostupnosti této služby. Větší benefit pro pacienta zajistíme nižším náletem, což je přínosem pro občany i pro vyšší hospodárnost."

Zjistit, jestli se cíle, kterými byla změna dislokace provozu noční LZS motivována podaří v praxi skutečně naplnit, zjistíme až za nějaký čas. Všechny zúčastněné strany budou jednotlivé údaje zcela jistě pravidelně vyhodnocovat a analyzovat.

Stejně jako v Olomouci bude noční létání v Brně zajišťovat společnost Alfa-Helicopter l.t.d., která na území České republiky provozuje stanoviště v Olomouci, Brně, Jihlavě a Českých Budějovicích. Tím odpadá potřeba zaškolení či přeškolení pilotů, protože tito jsou na noční létání vyškoleni a znají jeho pravidla a specifika, která se od letů za denního světla liší.

Naopak se zcela jistě bude muset lépe vyškolit zdravotnický personál LZS Brno, který si bude muset osvojit nové návyky práce v podmínkách nočního provozu LZS, protože pro tyto pracovníky to bude naprosto nová situace.


Sigmund
Komentáře k článku

Buďte první kdo přidá příspěvek k této aktualitě.

Copyright © Komora Záchranářů. Všechna práva vyhrazena.