Přihlášení
Zapomenuté heslo
Chorvatsko by konečně mohlo příští léto získat pohotovostní lékařskou službu pro vrtulníky. Konkrétně 10. března 2021 plánuje ministerstvo zdravotnictví vyhlásit veřejnou soutěž na zřízení HHMS a plánované zahájení prací této služby bude 1. července. HHMS bude mít čtyři základny - ve Splitu, Rijece, Záhřebu a Osijeku - a celá dohoda, která by byla uzavřena s poskytovateli služeb vrtulníků na tři roky, se odhaduje na 135 milionů kun , neboli 18 milionů eur bez DPH.
foto: uamk.cz
HHMS bude k dispozici 24 hodin sedm dní v týdnu a odhad nákladů byl proveden na základě 4500 letových hodin. Podle dokumentace ministerstva z předchozího informačního oznámení k projektu záchranné lékařské služby vrtulníku v Chorvatské republice, která je od včerejška k dispozici zainteresovaným ekonomickým subjektům, je odhad nákladů HHMS pro region Rijeka 40,5 milionu HRK, pro Split 56 milionů HRK, pro Záhřeb 2 , 5 milionů HRK a Osijek 18 milionů HRK. Očekává se, že vybraný uchazeč poskytne vhodné vrtulníky v souladu s technickou specifikací vhodné pro HHMS a letovou posádku nebo piloty. Ministerstvo zase poskytne zdravotnický personál, lékaře, zdravotnické techniky a zdravotní sestry.
Dokumentace uvádí, že pro HHMS, stejně jako ve většině členských států EU, se pro každodenní provoz doporučuje tříčlenná posádka složená z jednoho pilota, zdravotnického technika a pohotovostního lékaře. Lékař bude mít dvojí roli , na jedné straně bude pomáhat lékaři na pohotovosti nebo podle potřeby během letu, ale bude také pomáhat pilotovi během letu jako člen technik HHMS-člen posádky. Vybraný operátor HHMS bude mít povinnost vyškolit zdravotnického technika pro tuto druhou roli. Pro noční provoz se doporučuje čtyřčlenná posádka složená ze dvou pilotů, zdravotnického technika a pohotovostního lékaře. Předmět zadávání zakázek bude rozdělen do skupin, takže jeden uchazeč bude schopen nabídnout jednu skupinu, základnu nebo všechny skupiny. V každém ze čtyř regionů bude zřízena základna na státním letišti s ubytováním pro posádku a hangárem vrtulníku, který zajišťuje linkovou údržbu. Základny jsou navrženy tak, aby poskytovaly rychlou reakci na tísňová volání, takže během dne musí být posádka ve vzduchu maximálně pět minut po zaznění alarmu. Během noci musí být posádka ve vzduchu do 15 minut po zaznění poplachu.
Ministerstvo bude platit fixní poplatek za provoz HHMS jednou měsíčně a variabilní poplatky se budou počítat také měsíčně za pracovní minutu letu vrtulníkem. Existují také pokuty, které by provozovatel zaplatil, kdyby například nedodržel lhůty během vzletu. O určení naléhavosti, tj. Použití HHMS, rozhodne lékař, který se nachází v jednotce lékařské zprávy číslo 194. Vrtulníky budou muset mít zdravotnické prostředky a vybavení , které nesmí být starší než dva roky. Budou tedy muset mít defibrilátor, transportní mechanický ventilátor, aspirátor, dva perfuzory (infuzní pumpa se stříkačkou) a nosítka. Vrtulník musí také poskytovat možnost přepravy inkubátorů pro bezpečnou přepravu novorozenců. Doporučená cestovní rychlost vrtulníku musí být alespoň 120 uzlů a schopnost letět alespoň 240 námořních mil plus rezervy.
V současné době v Chorvatsku neexistuje specializovaná pohotovostní lékařská služba pro vrtulníky . Za posledních patnáct let bylo chorvatské letectvo hlavním partnerem při poskytování přepravních služeb vrtulníků. Občas, když nebyly k dispozici finanční prostředky HRZ, byly pro lety v nemocnicích použity vrtulníky MUP a vládní letadla. V roce 2015 založilo ministerstvo zdravotnictví HHMS na čtyři měsíce v oblasti Rijeky a Splitu v pilotním projektu, který byl primárně financován z půjčky od Mezinárodní banky pro obnovu a rozvoj. Projekt HHMS během turistické sezóny v Dubrovnicko-neretvanské župě byl zahájen v roce 2016 a byl organizován a financován místními orgány, ministerstvem vnitra a ministerstvem zdravotnictví. Mimochodem, týmy okresních ústavů pro urgentní medicínu v roce 2019 měly více než 770 000 intervencí
Zdroj: vecernji.hr
Sigmund
Buďte první kdo přidá příspěvek k této aktualitě.
Copyright ©