Přihlášení

Zapomenuté heslo

Komora záchranářů zdravotnických záchranných služeb České republiky

Bramboračka na provozovatele LZS pokračuje. DSA a.s. neuspěla s odvoláním k MZ ČR, celý tendr tak bude řešit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚHOS).

23.10.2016

Bramboračka na provozovatele LZS pokračuje. DSA a.s. neuspěla s odvoláním k MZ ČR, celý tendr tak bude řešit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚHOS).

 

 

O tendru na provozovatele letecké záchranné služby na období 2017 – 2020 toho už bylo napsáno hodně, ale protože na povrch vylézají nové informace, které se v některých případech dají označit i jako intriky a protože LZS je důležitou složkou ZZS, musíme této otázce věnovat maximální pozornost.

 

 

Jak už to bývá, cesta do pekla bývá nejčastěji lemována dobrými úmysly nebo se řevnivost, neznalost, populismus a pletichaření skloubené do jednoho „řenepoplechu“ vydávají za křišťálově čisté úmysly. Po nastudování nových a dalších informací si každý může odpovědět sám, jak to v případě tendru na poskytovatele LZS bylo.

Úplně na začátku všeho byla ČSSD, která nesčetněkrát hnala k odpovědnosti bývalého ministra zdravotnictví Tomáše Julínka za ODS, který v roce 2008 uzavřel smlouvy na poskytovatele LZS na osm let.

Když letos (dle mého názoru se tím ale MZ ČR mělo zabývat nejpozději už začátkem roku 2015), MZ ČR právě s ministrem za ČSSD chtělo vypsat tendr na poskytovatele LZS od roku 2017, chytlo se ANO právě předchozích argumentů ČSSD, že služba je předražená a zbraněmi ČSSD zahnalo ČSSD do kouta.

Potom přišlo ANO s tím, že LZS má provozovat stát. Jenže armáda ani policie to zajistit z mnoha důvodů nemůže a s vypětím všech sil si každá z nich přibere rozkazem jedno stanoviště LZS navíc. Armáda Jižní Čechy a PČR stanoviště v Brně . „Zajištění letecké záchranné služby armádou v celé České republice po roce 2020 není reálnou a ekonomicky výhodnou variantou,“ uvedl mluvčí Ministerstva obrany Jan Pejšek.

Jeden ze současných spolehlivých provozovatelů LZS, společnost Alfa Helicopter s.r.o. se této taškařice odmítla účastnit, do soutěže se nepřihlásila a naopak oznámila ukončení činnosti.

Zbylých šest základen se pak soutěžilo s výsledkem podrobně popsaným v aktualitě – Provozovatelé LZS od roku 2017 vybráni.

Oznámení výsledků vyvolalo napříč republikou v zainteresovaných kruzích rozpaky, někde i poprask a paniku. Vše bylo shrnuto v aktualitě - Výsledky VŘ na provozovatele LZS budí rozpaky. DSA podá odvolání a tendr napadne, nový heliport v Plané za 60 milionů bude ladem, v některých nemocnicích nemohou přistávat těžké stroje AČR. O přemístění jihočeské letecké základny z Plané do Bechyně bude v nejbližších dnech jednat vláda. A aby toho nebylo málo, vláda stále počítá s tím, že heliport v Plané by měl být znovu využíván poté, co se o pacienty začne v celém Česku starat státní provozovatel s lehkými helikoptérami. Stát by se tak mělo do tří až čtyř let.

Firma DSA a.s. se odvolala, protože na světlo se dostaly informace o tom, že letecký úřad ovlivnil tendr na provoz záchranných vrtulníků. A posléze ještě informace, že v soutěži na leteckou záchranku pomohl jednomu z uchazečů (ATE) vysokoškolský profesor docent Fakulty dopravní pražské ČVUT Vladimír Němec. Jak článek uvádí dál, vyjma docenta Němce měli podle zjištění týdeníku Euro Slováci ještě jiné kontakty blízké výběrové komisi. O spolupráci na provozování záchranky s nimi například vyjednával majitel olomoucké společnosti Heliwork CZ Jaromír Krestýn, shodou okolností přítel jediného politického člena výběrové komise z hnutí ANO, lékaře z olomoucké letecké záchranky Milana Brázdila.

Po neúspěšném odvolání u MZ ČR se tak nakonec firma DSA a.s. obrátila se svými výhradami k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, což majitel firmy Daniel Tuček potvrdil médiím.

Dalším rozměrem celé taškařice je skutečnost, že už bylo spočítáno, že ani armáda ani policie nejsou schopny službu zajistit levněji než soukromníci, kteří ji provozovali doposud. Takže po zjištění, že složky státu nemají potřebné kapacity a provozují službu v rozporu s platnou legislativou se dále zjistilo, že by se služba i prodražila a v místech kde z pokynu vlády budou od ledna 2017 nasazeny, prodraží. Celá věc se tak už přenesla i do interpelací na členy vlády v PS PČR. Pravděpodobně nejvýstižnější je ovšem názor, že v případě LZS vláda neměla dělat raději nic.

 

Dvě otázky na závěr.

1) Kdo bude od ledna 2017 létat v Olomouci, Ostravě, Jihlavě a Ústí nad Labem?

2) Proč to všechno, když ..., dozvíme se to někdy?

 

Aktualizováno 25. 10. 2016 

DSA má smlouvu na provoz letecké záchranky v Hradci a Liberci

Prohlášení AZZS ČR k výběrovému řízení na provozovatele LZS od roku 2017

 

Aktualizováno 10. 11. 2016 

Kvůli změně provozovatele by vrtulník nemusel létat tak častoLetečtí záchranáři: Kvůli změně provozovatele by vrtulník nemusel létat tak často

Nad dvěma základnami letecké záchranky zůstává otazník, rozhodnuto snad bude 21. Listopadu

Letecká záchranka jde po cestě do pekel 

 

Aktualizováno 11. 11. 2016 

Sněmovna chce zprávu o zajištění letecké záchranné služby

Ústeckému kraji hrozí přerušení provozu letecké záchranky

 

Sigmund

 

 

 

Komentáře k článku
  • Jan Pokorný Reagovat 27.11.2016
    Milana Brázdil - tatáž osoba, která přišla s návrhem na státní podnik záchranné služby - dopadlo by to stejným
    rozložením funkčního stavu jako se jim to povedlo u LZS.
    Tak to je z Olomouce pěknej dáreček, úspěšná loutka lobistů a Bureše...

Copyright © Komora Záchranářů. Všechna práva vyhrazena.