Přihlášení
Zapomenuté heslo
Vláda dostane během června či na začátku července od ministerstva zdravotnictví materiál týkající se fungování letecké záchranné služby po roce 2020.
Vláda již dříve oznámila, že chce do konce svého mandátu připravit takové řešení, aby fungování letecké záchranné služby bylo po roce 2020 celoplošně v garanci státu. Nyní z části základen záchranářů v ČR startují vrtulníky soukromých provozovatelů. Novinářům to po jednání sněmovního podvýboru pro oblast zdravotní péče, vzdělávání a prevenci v Hradci Králové řekl náměstek ministra zdravotnictví Tom Phillip.
Uvedl rovněž, že materiál byl na vládu podán již v listopadu, následně padlo rozhodnutí, že je třeba zhodnotit první měsíce fungování letecké záchranné služby po nových tendrech. Podle Philippa jsou v materiálu rozebrané jednotlivé možnosti, jak by mohla být záchranná služba po roce 2020 zajištěna.
Rozložení poskytovatelů LZS 2017 - 2020
Místopředseda podvýboru, poslanec a bývalý ředitel záchranné služby v Libereckém kraji Stanislav Mackovík novinářům řekl, že stát není dostatečné připraven na to, aby provozoval od začátku roku 2021 záchrannou službu sám, protože není připraven nákup vrtulníků ani výcvik pilotů. „Navíc ta vláda končí v říjnu 2017. Za nějaké čtyři měsíce tady bude nová vláda, která může přijít s úplně novým usnesením, které se bude týkat letecké záchranné služby. Cokoliv, co vláda nyní přijme, už bude pozdě, ten materiál tady měl být před dvěma, třemi roky,“ řekl Mackovík.
Stanislav Mackovík
Letecká záchranná služba působí v České republice od roku 1987, nyní vrtulníky startují z deseti stanic. Základny v Praze, Plzni, Brně a Bechyni obsluhuje stát, ostatní zajišťují soukromí provozovatelé. Rakouská Helikopter Air Transport působí v Jihlavě a Ostravě, slovenská ATE létá z Olomouce a firma DSA funguje na základnách v Hradci Králové, Liberci a Ústí nad Labem. Soukromé firmy mají smlouvy až do konce roku 2020.
Místopředseda představenstva společnosti DSA Daniel Tuček řekl, že cokoliv začne stát budovat, je většinou neekonomické a nefunkční. „Od nuly postavit leteckou firmu, která by byla schopná létat tak náročnou činnost, jako je letecká záchranná služba, opravdu nejde za tři roky,“ řekl Tuček.
Daniel Tuček
Podle něj je celý materiál o letecké záchranné službě po roce 2020 nereálný. „Řeší se například, že se nakoupí za miliardy vrtulníky, smluvní platy pro management, ale neřeší se, kde se vezmou piloti, technici či jakým způsobem se zajistí samotný provoz. Podle mého názoru je to úplný nesmysl a nemůže to fungovat,“ míní Tuček.
Uvedl také, že například výcvik pilota záchranného vrtulníku trvá několik let a stojí miliony korun, pochybuje o tom, že by stát stihl do začátku roku 2021 získat vrtulníky. „Státní podnik bude muset vyhlásit tendr, což bude podle mě minimálně rok. Dodací lhůty vrtulníků jsou rok a víc, takže si neumím představit, že by to dokázali nějakým způsobem zajistit,“ dodal Tuček.
ČTK
Sigmund
Buďte první kdo přidá příspěvek k této aktualitě.
Copyright ©